SAP reikt CCC certificaat uit aan EDON

Datum nieuwsfeit: 11-11-1999

Eerste Nederlandse Customer Competence Center is geslaagd voor de certificeringstest

EDON kan haar SAP-gebruikers nu nog beter ondersteunen

Amsterdam, 11 november 1999 - Vandaag heeft de heer Lelieveld van SAP Nederland, het eerste SAP-certificaat voor Customer Compentence Centers (CCC), overhandigd aan de heer J.P. Nieweg, lid van de Raad van Bestuur van N.V. EDON te Zwolle. Zij zijn het eerste Nederlandse CCC dat de diepgaande certificeringsprocedure met succes heeft afgerond. Het belangrijkste voordeel van deze certificering voor een SAP-gebruiker is de directe toegang tot kennis over de inzet en de manier van inrichten van de SAP-software binnen de organisatie. Het CCC van de EDON heeft tot taak ondersteuning te bieden op functioneel gebied, vergelijkbaar met de local support van SAP Nederland en het (laten) beheren van de SAP-systemen.

De heer R.J. Bolt RE RA, CIO EDON en woordvoerder namens het CCC: "Wij werken voor alle divisies van EDON in Nederland die onder andere SAP-software inzetten voor hun proces ondersteuning. Om onze interne klanten, bij elkaar meer dan 1.100 gebruikers, goed te kunnen bedienen, vinden wij het belangrijk van SAP de erkenning te krijgen dat wij ons Competence Center goed hebben ingericht. Dit maakt ons tot een betere gesprekspartner voor diverse partijen. Dankzij onze kennis van de wijze waarop de SAP-software bij de diverse vestigingen is ingevoerd, krijgen onze klanten sneller het juiste antwoord op een vraag of een snellere oplossing van een probleem. Wij kennen de bedrijfsprocessen en wij weten wat er leeft binnen de gehele groep en de gebruikers leren de software van SAP steeds meer te waarderen."

Onderdelen
Het certificeringsproces bestaat uit veel onderdelen. Zo moet er sprake zijn van vaste procedures en dienen de verantwoordelijkheden in een handboek te zijn vastgelegd. Ook dient er een complete helpdesk te zijn ingericht. SAP meet de kwaliteit van de meldingen die bij de afdeling local support binnenkomen. De doorgestuurde meldingen van een goed functionerend CCC horen van dien aard te zijn dat local support ze direct naar regional support en vaak ook naar de ontwikkelafdeling kan doorsturen.

Ieder jaar vindt een audit plaats waarbij gekeken wordt of nog aan alle criteria wordt voldaan en de vastgelegde procedures worden opgevolgd. Belangrijk voor een CCC is ook dat het bijblijft en kennis neemt van nieuwe ontwikkelingen zodat het goede service kan blijven bieden. Bovendien geeft een SAP-certificering de garantie dat een CCC geheel op z'n taken berekend is.

Overkoepelende taak
"Wij zijn blij dat we EDON het eerste certificaat kunnen aanbieden," zegt Theo van de Water, customer relations manager van SAP voor EDON. "Vooral vanwege de overkoepelende taak van dit Customer Competence Center voor alle vestigingen is het belangrijk dat zij kunnen aantonen dat zij het beheer en de dienstverlening goed onder controle hebben."

Over het SAP Competence Center van EDON
"Het beheren van de SAP-software is niet alleen een taak van IT-ers, maar treft ook de automatiseerders (bij EDON uitgevoerd door Roccade Industrious) en vooral de (kern)gebruikers en de procesbeheerders. Het eindresultaat moet immers zijn dat de bedrijfsprocessen optimaal worden ondersteund. Dit betekent dat bij ontwikkeling van de processen en bij optredende problemen sprake moet zijn van voldoende kennis en ervaring (bij de IT-dienstverlener én klant) om resultaat te boeken. Het certificaat geeft aan dat we wat betreft kennis en ervaring, alsmede de procedures ons op kwalitatieve en kwantitatieve zin op hoog niveau bevinden. Samen met onze interne klanten willen we dit ook zo houden." aldus de heer Bolt.

Over SAP
SAP, wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfsbrede zakelijke software, gebruikt de kracht van haar branche-georiënteerde oplossingen voor de realisatie van mySAP.com.
MySAP.com is een open interactieve zakelijke omgeving, waarmee organisaties van iedere omvang via Internet gebruik kunnen maken van SAP-oplossingen. Hierdoor zijn hun medewerkers, klanten en partners optimaal toegerust om met een gepersonaliseerde toepassing te profiteren van de opkomende Internet-economie. Met mySAP.com kunnen organisaties het Internet gebruiken om efficiënter en sneller te werken door een optimaal beheer van de Supply Chain, onderhoud van strategische partnerships, een kortere introductieperiode voor nieuwe producten en diensten, het delen van digitale informatie en het verhogen van de productiviteit en de aandeelhouderswaarde. SAP is genoteerd aan diverse beurzen, inclusief die van Frankfurt en New York, onder het symbool SAP. Meer informatie over SAP is te vinden op www.sap.com/. Dit bericht en andere persberichten zijn te vinden op: www.sap.com/netherlands/pers/.

Voor meer informatie:
SAP Nederland B.V., Karin Venverloo, Telefoon: 073 - 64 57 537,

e-mail: karin.venverloo@sap-ag.de,Monogram Communication Strategies (MCS) BV,
Judy van Kamperdijk, Telefoon: 023 - 56 28 208, e-mail: (judyvk@monogram.nl)

SAP, System mySAP.com, mySAP.com, Enjoy SAP A Better Return on Information en alle SAP-producten en diensten die in dit persbericht worden vermeld, zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van SAP AG. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectievelijke houders.