Nieuwe 'Asian Tigers 50' index en certificaten Merrill Lynch

+(44 171) 867 3918

Merrill Lynch LANCEERT NIeUwE 'ASIAN TIGERS 50 Index,'
en 'Asian Tigers 50 Certificates'

London, 11 november -- Merrill Lynch kondigt vandaag de introductie aan van de 'Asian Tigers 50 Index', een nieuw strategisch product dat bedoeld is om de prestaties te volgen van 50 van de belangrijkste en meest verhandelde aandelen in de regio Oost-Azië exclusief Japan.

Met de 'Asian Tigers 50 Index' zet Merrill Lynch de traditie van "investment style indices," voort, waarmee de firma in 1996 is gestart. De lancering volgt op de succesvolle lancering van drie vergelijkbare producten: de EuroMomentum, GlobalMomentum en JapanMomentum Indices, die de prestaties volgen van respectievelijk twintig blue-chip Euroland aandelen; dertig mondiale ondernemingen; en twintig Japanse aandelen. Met de groei van passief en kwantitatief vermogensbeheer over de laatste jaren zijn dergelijke indices snel belangrijker geworden.

Daarnaast zal Merrill Lynch certificaten gaan uitgeven die zijn gekoppeld aan de 'Asian Tigers 50 Index', zodat investeerders kunnen delen in de resultaten van de index op basis van een benadering die gebruik maakt van zowel actief als passief beheer.

De analisten van Merrill Lynch zijn van mening dat de aandelenmarkten in de regio Oost-Azië gedurende de komende kwartalen beter zullen presteren dan de rest van de wereld. Na de Azië-crisis van 1997 en 1998 is de regio Oost-Azië de snelstgroeiende ter wereld geworden en de analisten van Merrill Lynch gaan ervan uit dat de groei van het BBP in het komende jaar naar alle waarschijnlijkheid verder zal toenemen. De redenen daarvoor zijn: het herstel van de vraag in de binnenlandse markten en binnen de regio en het feit dat meer dan ooit in de afgelopen negen jaar de inkomstenramingen in positieve zin moeten worden herzien.

"De lancering van de 'Asian Tigers 50 Certificates' van Merrill Lynch geeft investeerders de mogelijkhid in deze markt te participeren door de 50 meest verhandelde en hoogst gewaardeerde Oost-Aziatische aandelen te volgen," zei Ed Williams, director of global equity linked products van Merrill Lynch. "Daarmee moeten investeerders een beter resultaat kunnen behalen in een markt die nog steeds turbulent is, en waar niet-Aziatische investeerders maar moeilijk en tegen hoge kosten toegang toe kunnen krijgen."

Een analyse van de gegevens sinds 3 januari 1994 laat zien dat de 'Asian Tigers 50 Index' jaarlijks een 7,6% beter resultaat zou hebben behaald dan de MSCI Far East Index (in Euro).

Merrill Lynch biedt de 'Asian Tigers 50 Certificates' aan als investeringsvehikel voor institutionele en particuliere cliënten en als instrument om hun beleggingsportefeuille te verbreden. Index-certificaten zijn in Europa een gewild alternatief voor traditionele fondsen geworden, met name omdat zij voor de investeerder slechts weinig transactiekosten met zich meebrengen. "Het succes van onze eerdere productlanceringen heeft laten zien dat er een toenemende vraag is naar additionele investeringsproducten op basis van een kwantitatieve strategie", zei Williams.

Elke zes maanden wordt de samenstelling van de index opnieuw vastgesteld, waarbij geen kosten worden doorberekend aan de investeerder (Historische gegevens laten zien dat als de index in juni 1999 had bestaan, 12 van de 50 fondsen in de index hadden moeten worden vervangen om gelijke tred te houden met de snel veranderende economische omstandigheden in Oost-Azië.).

De firma verwacht een eerste investering van 80 miljoen euro in de certificaten, die dagelijks verhandelbaar zullen zijn en een notering zullen krijgen op een aantal beurzen (noteringen zijn aangevraagd voor de beurzen van Frankfort, Düsseldorf, München, Stuttgart, Parijs, Milaan and Luxemburg). Een bank-consortium in heel Europa zal de verkoop van de certificaten ondersteunen.

###

Merrill Lynch is een van de werelds meest vooraanstaande ondernemingen op het gebied van financieel beheer en advies, met vestigingen in meer dan 40 landen in de gehele wereld. Sinds tien jaar is de firma de grootste ter wereld op het gebied van het garanderen van leningen en aandelenemissies. De firma beheert wereldwijd meer dan US$1.5 biljoen voor haar cliënten.

Via haar 100% dochters Merrill Lynch Asset Management and Merrill Lynch Mercury Asset Management is Merrill Lynch een van de grootste vermogensbeheerders ter wereld.

Merrill Lynch is het meest vooraanstaande researchbedrijf ter wereld, met meer dan 800 analisten in 26 landen die de resultaten volgen van meer dan 3.700 bedrijven.

In het afgelopen jaar werd Merrill Lynch de eerste beursmakelaar die op de eerste plaats kwam in vijf van de zes research-categorieën in het jaarlijks onderzoek van het blad Institutional Investor: US Effecten; US Vastrentende Waarden; Latijns Amerika; Azië; en Europa. In de "Euromoney Awards for Excellence" voor 1999 werd Merrill Lynch geklozen als "Best Firm for Research". Merrill Lynch kwam als eerste in vijf categorieën, wat nog geen bedrijf eerder had gepresteerd (Internationale Effecten-research, Emerging Markets Obligatie-research, Emerging Markets Effecten-research, Vastrentende Waarden-research, Krediet-research). IFR verkoos Merrill Lynch tot "Beste bedrijf op het gebied van effecten-derivaten" voor 1998.

###