IBM opent in Zoetermeer ontwikkelcentrum voor Internet 2

Advanced Internet Applications Center voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika

Nieuwe applicaties
tonen mogelijkheden van Next Generation Internet

Zoetermeer, 11 november 1999 - IBM opende gisteren een nieuw centrum, speciaal gericht op de ontwikkeling van applicaties voor Next Generation Internet, ook wel Internet 2 genoemd. Het Advanced Internet Applications Center in Zoetermeer stelt IBM in staat technologieën te ontwikkelen waarmee klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika nieuwe Internet-applicaties kunnen inzetten voor e-business.

Het razendsnelle Next Generation Internet kan een duizendmaal hogere bandbreedte bieden dan het huidige Internet. Dankzij de mogelijkheden voor video/audio/data/ transactie-integratie biedt het veel nieuwe kansen voor toepassingen op het gebied van e-business. Het Advanced Internet Applications Center richt zich met name op de Europese ontwikkeling van geavanceerde applicaties en bijbehorende middleware op de volgende gebieden:

Video/audio-opslag en -distributie
(mediabeheer, mediadistributie);
Gedistribueerde opslag (replicatie en
caching);
Samenwerkingsapplicaties
(video-conferencing, gezamenlijk gebruik van applicaties, IP-telefonie).

Dit is het tweede internationale centrum van IBM temidden van een groeiend aantal intensief samenwerkende onderzoekscentra die zich speciaal bezighouden met de ontwikkeling van Next Generation Internet-oplossingen.

IBM
IBM, toonaangevend leverancier van
IT-producten en -diensten, is nauw betrokken bij de ontwikkeling van het Next Generation Internet of Internet2. De onderneming is een van de oprichters van NSFnet, dat van 1987 tot 1997 fungeerde als primaire 'backbone' van het Internet. IBM ontwikkelt en produceert uiterst geavanceerde informatietechnologie, waaronder computersystemen, software, netwerksystemen, opslagsystemen en micro-elektronica. Deze ervaring wordt ingezet voor het ontwikkelen van technologie voor het nieuwe Internet. Meer informatie over projecten van IBM in het kader van Next Generation Internet (NGi) vindt u op de website www.ibm.com/ngi.

IBM Nederland
B.V.