Hoofdpunten PvdA in debat over energie gedrag/energiepremies

Datum nieuwsfeit: 11-11-1999
Partij van de Arbeid

Den Haag, 11 november 1999

HOOFDPUNTEN UIT DE BIJDRAGE VAN FERD CRONE (PVDA) AAN HET PLENAIRE DEBAT OVER DE BEVORDERING VAN ENERGIEZUINIG GEDRAG/ENERGIEPREMIES

In dit wetsontwerp wordt eindelijk de afspraak uit het RA ingevuld om burgers en bedrijven die de zuinigste apparatuur kopen daarvoor een financiële subsidie te geven (positieve prikkel). Dat zal op eenvoudige wijze gebeuren: bij het energiebedrijf, bijv. 100 gulden voor een zuinige koelkast. Ook vallen isolatiemaatregelen en het laten maken van een EnergiePrestatieAdvies onder de regeling. Dit is een belangrijke maatregel die aanvullend werkt op de energiebelasting en het voor gezinnen makkelijker maakt om de energielasten te verlagen. Het gaat om een bedrag dat oploopt naar 500 mln. in 2002 en waar dan naar verwachting 500.000 tot 1 miljoen mensen gebruik van zullen maken.

Specifieke punten
1. In feite verzorgt de nieuwe fiscale subsidieregeling de huidige MAP-heffing en wordt deze tegelijk vier maal zo hoog. Dat is goed, ook gelet op alle (terechte) kritiek op de MAP van o.a. de Algemene Rekenkamer twee weken geleden dat de MAP niet goed controleerbaar was, mede omdat de regionale energiebedrijven er verschillende invulling aan gaven. Deze nieuwe regeling is landelijk uniform; ik neem aan dat het kabinet deze daarom veel beter kan controleren. Een probleem was bij de MAP dat er vaak zelfs geen verbruikersredenen waren. Wil het kabinet daar ook nog eens achteraan gaan?

2. De regeling is eenvoudig, maar kan het niet nog eenvoudiger: nu moet je met rekeningen, betaalbewijs en het originele A-keurmerk onder je arm naar het energiebedrijf. Is het niet eenvoudiger als òf de leverancier dat doet, òf je eenvoudig een cheque van de leverancier krijgt die je bij het Energiebedrijf verzilvert? Ik accepteer het voorliggende voorstel maar zou het kabinet willen vragen in een regio waar men dit zou willen, toe te staan dat men op deze wijze experimenteert met administratieve vereenvoudigingen. Het loopt dan mee in lopende administratieve processen.

3. Een belangrijke belemmering voor het doen van milieu-investeringen is voor gezinnen vaak om het te financieren. Zelfs als je het in 5 of 10 jaar terugverdient door de lagere energierekening. Vandaar dat een leenfaciliteit, zeker voor lage- en middeninkomens, wellicht belangrijker is dan een subsidie. Het kabinet zegt dat er geen groene leenfaciliteit in de nieuwe belastingwet meer mogelijk is. Behalve de aftrek van schulden in de vermogensrendementsheffing (Box III), maar die zal niet worden benut door lage- en middeninkomens want die zitten onder de heffingsvrije voet. Een andere mogelijkheid ziet het kabinet gelukkig wel in de algemene voorziening in artikel 36p lid 4 om bij ministeriële regeling specifieke programma's goed te keuren. U zegt dat dit wordt onderzocht om toe te passen. Hoe staat het er mee? En bent u bereid ook hiermee experimenten toe te staan? Dat zou lage inkomens extra helpen?

4. De lijst van te subsidiëren apparaten wordt bij ministeriële regeling vastgesteld. Die ziet er goed uit, op één punt na: de gecombineerde was/droogcombinatie krijgt 400 gulden. Nuon doet zelfs 450 gulden. Maar dit zijn enorme water- en energievreters die nog geen A-label hebben, maar los daarvan ook altijd veel slechter scoren dan gescheiden apparaten. Zoudt u deze dus van de lijst af willen voeren?

5. Gelukkig is non-profit (sport, kerken) nu goed geregeld.

6. Voor bedrijven hebben we al goede ervaringen met aftrekregelingen als VAMIL. Nu komt daar deze voorziening bij, die waarschijnlijk veel toegankelijker wordt dan de MAP was.