FNV Bondgenoten boos over sluiting Acordis van Akzo Nobel

Datum nieuwsfeit: 11-11-1999

FNV BONDGENOTEN

Weer Akzo-onderdeel dicht; vakbonden boos

De vestiging van Acordis in Steenbergen, onderdeel van de vezeldivisie van Akzo Nobel Nederland, gaat dicht. Dit heeft de directie vanochtend bekend gemaakt.
De sluiting van het bedrijf betekent een verlies van 160 arbeidsplaatsen. Acordis in Steenbergen converteert bandengarens, onderdeel van autobanden. Binnen twee tot drie jaar moet de vestiging in Steenbergen gesloten zijn.
Het is al de zoveelste sluiting door Akzo Nobel Nederland, dat een grote reorganisatie doorvoert.

De grond en het fabrieksgebouw van Acordis in Steenbergen worden verkocht aan het textielbedrijf Van Maren uit Tilburg. Tussen de 15 en 30 personen kunnen bij Van Maren aan de slag. Wat er met de rest van het personeel gaat gebeuren is onduidelijk.

De bonden en het personeel zijn zeer verontwaardigd. Bestuurder Andries van den Berg van FNV Bondgenoten: 'Dit plan moet van tafel. De sluiting van dit bedrijf is door de directie absoluut niet goed onderbouwd. Natuurlijk weten we dat er problemen zijn in de markt, maar er moet eerst maar eens goed worden nagedacht over de toekomst van converting in Nederland.'

Akzo Nobel Nederland kondigde onlangs aan de vezeldivisie Acordis te willen verkopen aan investeringsmaatschappij CVC. Toen is afgesproken dat er geen bedrijfssluitingen als gevolg van de verkoop zouden plaatsvinden.
In een convenant dat dit voorjaar met Akzo Nobel is afgesloten staat, dat er een reservering gemaakt zou moeten worden voor eventuele bedrijfssluitingen, zodat er een goed Sociaal Plan afgesloten kan worden. Dat is niet gebeurd voor wat betreft Acordis in Steenbergen.

Meer informatie :
Andries van den Berg, bestuurder FNV Bondgenoten 06-22973930