Storagetek levert nieuwe fibre channel tape libraries

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999

STORAGETEK LEVERT NIEUWE FIBRE CHANNEL TAPE LIBRARIES DIRECT IN OPEN SAN'S KUNNEN WORDEN OPGENOMEN

Toonaangevende IT-bedrijven geven StorageTek opdracht bij bouw open SAN's

XX november 1999 - StorageTek™ (Storage Technology Corp.) kondigt de nieuwe Aegis Tape Libraries an, die een geavanceerde wijze van informatiemanagement in omgevingen met meerdere systeemplatforms mogelijk maken. Zowel traditionele als e-commerce bedrijven kunnen grote concurrentievoordelen behalen met de nieuwste StorageTek Tape Libraries. Het eerste lid van de nieuwe Aegis familie is de L700 Tape Library.

De Aegis Tape Libraries zijn volgens een nieuwe, flexibele lay-out gebouwd en kunnen onder meer worden voorzien van de eveneens nieuwe 9840 Fibre Channel tapedrive. Dat maakt de nieuwe Aegis Tape Libraries tot de eerste volledig met Fibre Channel uitgeruste bibliotheken ter wereld. Door deze combinatie speelt tape voortaan een aanzienlijk belangrijker rol in de dataopslag: behalve als direct aangesloten dataopslagsystemen zijn de Aegis Tape Libraries ook zeer geschikt om in open SAN-omgevingen te worden opgenomen. De eerste inmiddels gesloten, langlopende OEM-overeenkomsten met toonaangevende IT-bedrijven en de al gesloten contracten met wederverkopers geven aan dat de Aegis familie zeer snel zijn plaats op de markt heeft veroverd.

"Sun en StorageTek werken zeer nauw samen om de toegankelijkheid van datanetwerkopslag te verbeteren. Dat is een van de doelstellingen in de wederzijdse OEM-overeenkomst die we deze zomer hebben gesloten," aldus Jeff Allen, vice-president Marketing van Sun Microsystems Network Storage. "StorageTek's aankondiging van de L700 Tape Library vormt een belangrijke stap in ons gemeenschappelijk streven om oplossingen voor open datanetwerkopslag te ontwikkelen, die onze klanten tot ver in het nieuwe millennium zullen helpen."

De komst van Fibre Channel SAN's verbetert de positie van dataopslag als oplossing voor e-business flink en zal ook leiden tot extra vraag naar de nieuwe Tape Libraries. Het Internet is de centrale motor voor e-commerce geworden. De spelers in deze markt rekenen erop dat hun netwerken 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar zijn om hun bedrijfskritische applicaties te draaien en grote hoeveelheden digitale tekst en beeld te verwerken. Met de Fibre Channel hogesnelheidsverbinding in plaats van de traditionele SCSI-aansluiting zijn de nieuwe intelligente Tape Libraries van StorageTek ontworpen voor een SAN-omgeving. Hierdoor kunnen ondernemingen en andere organisaties hun databestanden sneller en op grotere afstand beheren. Als leverancier van complete SAN-oplossingen breidt StorageTek zijn productlijn uit met deze Tape Libraries om het dataopslagbeheer te stroomlijnen, de dataopslagruimte zo efficiënt mogelijk te gebruiken en de prestaties van bedrijven met een e-business te optimaliseren.

"HP ondersteunt met genoegen StorageTek's beleid om toonaangevende dataopslag met grote beschikbaarheid te leveren aan klanten die overschakelen op Fibre Channel en Storage Area Networking," zei David Scott, Hewlett Packard's general manager voor Extended Platform Storage Operation.

"Deze aankondiging is gericht op de mogelijkheden die SAN's bieden," verklaarde Bob Amatruda, senior analyst voor Tape and Removable Storage bij International Data Corp. (IDC). "StorageTek's Aegis familie vormt een open bandbibliotheekoplossing die niet afhankelijk is van de toegepaste soort tapetechniek. Bovendien zal de Fibre Channel aansluiting het beheer van de geautomatiseerde tapeverwerking over het netwerk vergemakkelijken."

Intelligente software-'agenten' in de nieuwe familie van Tape Libraries van StorageTek verzamelen statistische gebruiksgegevens en andere essentiële informatie die gemakkelijk op afstand kunnen worden bekeken via een web browser zoals Netscape Navigator. StorageTek levert de eerste en enige bandbibliotheken die zijn gecertificeerd voor gebruik met systeembeheer-software. De certificatie voor Unicenter TNG van Computer Associates en OpenView van HP is afgerond, de certificering voor Tivoli NetView vindt op dit moment plaats.

De nieuwe StorageTek Tape Libraries zijn als enige in staat om systeembeheergegevens over interne netwerken uit te wisselen. Zo kunnen gebruikers hun kosten voor dataopslagbeheer aanzienlijk verlagen door het vereenvoudigen en centraliseren van hun SAN-management. Het probleem van het wereldwijde tekort aan IT-personeel wordt minder voelbaar doordat flexibel met verschillende applicatieprogramma's wordt samengewerkt. Zo kunnen ondernemingen hun zaken met automatiseringstechniek ondersteunen in plaats van de ondernemingsgroei erdoor te laten beperken.

StorageTek is drijfveer achter wijzigende rol van bandbibliotheken Van oudsher archiveren ondernemingen hun gegevens als back-up in bandbibliotheken en slaan zij hun bedrijfskritische data op disk op. Door de jarenlange stroom van innovaties in bandautomatisering en robottechniek, baanbrekende tape drive-techniek en hogesnelheidsverbindingen met Fibre Channel heeft StorageTek de marktperceptie van bandbibliotheken aanzienlijk veranderd. Nu ziet men bandbibliotheken als primair dataopslagmedium, waarmee de stijgende dataopslagkosten goed onder controle kunnen worden gehouden. Daarmee is tape van een eenvoudig hulpmiddel een essentieel bedrijfsmiddel geworden om digitale tekst, videobeelden, Röntgen-beelden, gegevens afkomstig uit e-business en andere cruciale, vaak geraadpleegde informatie op te slaan.

De Aegis familie van Tape Libraries zal ook de Fibre Channel versie van StorageTek's baanbrekende 9840 tape drive ondersteunen. Met zijn inzetbaarheid van desktop tot mainframe verkleint de 9840-techniek het gat tussen de prijs/prestatie-verhoudingen van disk en tape voor veeleisende omgevingen waarin data vaak worden opgevraagd. De beta-tests van de 9840 met Fibre Channel worden op dit moment afgerond, waardoor deze nog dit jaar beschikbaar wordt. Hij zal dan een sleutelpositie bekleden in de eerste volledig met Fibre Channel uitgeruste bandbibliotheken ter wereld. Met Fibre Channel van begin tot eind bieden dataopslagsystemen op tape de gebruikers geweldige nieuwe mogelijkheden, zoals de aanzienlijk grotere afstanden tussen computer en dataopslag en het delen van drives tussen verschillende operation systems zoals UNIX en Windows NT.

Behalve hoge prestaties en verregaande robotautomatisering bieden de nieuwe Tape Libraries ook de mogelijkheid een mix van verschillende bandsoorten en tapedrives te gebruiken, inclusief StorageTek's 9840, Quantum's Digital Linear Tape (DLT/Super DLT) en Ultrium (LTO). Verder zijn 'hot swaps' mogelijk, zodat de Tape Library operationeel kan blijven terwijl drives, fans of power supply's worden vervangen: zo is 24-uurs gebruik gegarandeerd. De geavanceerde robottechniek in de bandbibliotheken maakt een aanzienlijk groter aantal malen in- en uitladen van de tape cartridges per uur mogelijk terwijl het benodigde onderhoud tot een minimum beperkt blijft. Hierdoor is optimale beschikbaarheid van de data gewaarborgd.

"StorageTek heeft de lat een flink stuk hoger gelegd ten opzichte van de huidige SAN-normen," aldus Joan Wrabetz, vice-president en general manager van SAN Operations bij StorageTek. "Deze Fibre Channel Tape Libraries geven aan hoezeer StorageTek voorop loopt op de SAN-markt. De acceptatie door onze OEM-partners zoals Sun en HP onderstreept deze realiteit, want ook zij zien StorageTek als primaire leverancier van de SAN-bouwstenen waarmee zij willen voldoen aan de behoeften van hun klanten bij e-business initiatieven."

Levering
De eerste uit de StorageTek Aegis serie, de L700 Tape Library, heeft een opslagcapaciteit van maximaal 27,6 terabyte (TB) en is bedoeld voor gebruikers van grote, verspreide UNIX en Windows NT systeemomgevingen. De L700 biedt plaats aan maximaal twaalf 9840 tape drives of twintig DLT/Super DLT drives en is ook voorbereid op installatie van maximaal twintig Ultrium drives. StorageTek's Aegis Tape Libraries maken tevens het gebruik van verschillende tapesoorten door elkaar mogelijk. Met een mix van genoemde systemen kan in één bandbibliotheek worden voldaan aan de behoefte van verschillende applicaties en/of operation systems. De L700 Tape Library is met onmiddellijke ingang leverbaar, zowel direct via StorageTek als via het indirecte verkoopkanaal.

Over StorageTek
StorageTek is leverancier van open datanetwerkopslag. De producten en diensten van het bedrijf worden gebruikt voor opslag, transport en verzekering van meer dan 100 petabytes van 's werelds informatie, van mainframe data naar client/server applicaties tot video-, audio- en beeldmateriaal. Storage Technology Corp. is gevestigd in Louisville, Colorado USA en had over 1998 een totale winstbijdrage van $198 miljoen en een omzet van $2.3 miljard. Informatie over StorageTek is beschikbaar op het World Wide Web op www.storagetek.nl.

# # #

TRADEMARKS: StorageTek and "Open, intelligent and integrated" are trademarks of Storage Technology Corporation. All other products or company names mentioned are used for identification purposes only, and may be trademarks to their respective owners.

Voor meer informatie:
Elsemiek Vreeburg Cora van Muiswinkel
StorageTek Nederland B.V. Applied Communications Tel. 0347 323733 Tel. 020 5313733
(Elsemiek_vreeburg@stortek.com) (cora@appliedcom.com)