Landbouwminister op bezoek bij MPS-kweker

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999

PERSBERICHT - Honselersdijk, 4 november 1999

Landbouwminister op bezoek bij MPS-kweker

Vanochtend heeft Mr. L.J. Brinkhorst, Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij op eigen verzoek een bezoek gebracht aan MPS-deelnemer Van Dijk Orchideeën te Bleiswijk. Voordat de minister werd rondgeleid op dit milieubewuste sierteeltbedrijf, gaf de directeur van Milieu Project Sierteelt (MPS), Dhr. Th. de Groot, een uitleg over de activiteiten van MPS in binnen- en buitenland. Het doel van het bedrijfsbezoek was de minister op de hoogte te stellen van de milieu-inspanningen die de sierteeltsector doet.

De landbouwminister was onder de indruk van de activiteiten zowel op het MPS-bedrijf als van MPS in het algemeen. Tijdens het bezoek was er ruimte voor een interessante discussie. Sterke punten van MPS zijn volgens de heer Brinkhorst het gebruik van het systeem voor de teler als management-tool en naar de markt als marketing-instrument. De minister vindt dat MPS vooral moet doorgaan op de ingeslagen weg. Tevens is gediscussieerd over een betere positionering van de top van MPS in fiscaal opzicht. Tenslotte benadrukte de minister dat MPS zich vooral in Europa sterk in de markt moet plaatsen.

Nederland
Momenteel telt MPS 3.800 registrerende deelnemers in Nederland. In het buitenland doen ook nog circa 500 telers uit 18 landen mee aan MPS. De Nederlandse deelnemers vertegenwoordigen inmiddels 70% van de Nederlandse omzet op de bloemenveilingen. Er zijn nu 1.700 A-telers, die gemiddeld 50% minder gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen gebruiken ten opzichte van niet-deelnemers. Van de 3.800 deelnemers zijn er 595 bedrijven die meer dan 90 punten scoren, terwijl de maximale score 100 punten is. Het MPS-systeem biedt alle deelnemers de stimulans om maximaal te scoren. Hierdoor wordt een bijdrage geleverd aan een duurzame teelt van bloemen en planten. Deelname aan MPS is mogelijk voor telers uit de sierteelt, boom- en bollenteelt en leveranciers van uitgangsmateriaal.

Ook internationale organisaties zoals het United Nations Environmental Programme (UNEP) tonen interesse in MPS. Het MPS-programma is volgens deze organisatie mogelijk geschikt voor de uitvoering van het MONTREAL-protocol (verbod op methylbromide) en het KYOTO-protocol (reductie van energie en uitstoot van CO2).

Noot voor redacties