FNV: Nalevingscampagne tegen schadelijke verf

expostbus51

BOUW EN HOUTBOND FNV

Bouw- en Houtbond FNV:Nalevingscampagne tegen schadelijke verf

Op 1 januari 2000 mag er binnen niet meer worden gewerkt met verven die veel oplosmiddelen bevatten. De Bouw- en Houtbond FNV heeft lang voor zo'n verbod geijverd en zal er dan ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat iedereen het verbod naleeft. Op 1 januari start de de bond een uitgebreide nalevingscampagne. Tijdens de speciale schildersdag die de bond op 13 november in Utrecht organiseert, kondigt sectorbestuurder Charles Verhoef de nalevingscampagne aan.

De nalevingscampagne start mteen na ingang van het verbod. Tot april gaan kaderleden van de bond op stap om de schilders en werkgevers te informeren over het verbod en over de producten die wel of niet gebruikt mogen worden. Over deze onderwerpen zullen ook regionale voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd.

'Smoesjes accepteren we niet', stelt sectorbestuurder Charles Verhoef. 'We horen nu al allerlei verhalen van werkgevers dat ze oplosmiddelrijke verf moeten gebruiken, omdat het werk al veel eerder is aanbesteed. Of ze verzinnen zelf uitzonderingssituaties. Allemaal smoesjes waar wij niet intrappen. Verbod is verbod, en dat zullen we iedereen duidelijk maken.' Werknemers, werkgevers en opdrachtgevers zullen tijdens de nalevingscampagne door middel van voorlichtingsbrochures en posters worden gewezen op het belang van het werken met watergedragen verven. Werkgevers die desondanks het verbod overtreden, zullen door de bond hard worden aangepakt. Blijft men ook na schriftelijke sommatie weigeren om het verbod na te leven, dan zal een kort geding worden aangespannen.

Tijdens de nalevingscampagne zal de bond zoveel mogelijk werknemers tijdens hun werk opzoeken. Daarnaast kunnen de schilders ook zelf bij de bond aan de bel trekken wanneer zij worden gedwongen om met schadelijke verfproducten te werken. De bond zal dan actie ondernemen en de werkgever op naleving van het verbod aanspreken.

De schildersdag vindt plaats op 13 november in De Jaarbeurs te Utrecht. De bijeenkomst begint rond 10.00 uur met een toespraak van Roel de Vries, voorzitter van de Bouw- en Houtbond FNV. Bestuurders Charles Verhoef en Nanning Schotanus zullen tijdens de schildersdag ingaan op de problemen in de bedrijfstak. De bond verwacht rond de vijfhonderd bezoekers.

Voor meer informatie: Jan Bos, telefoon (0348) 575 605 of 06 51205321

12 nov 99 12:53