Saab Cabrio Monte Carlo Chalence

Datum nieuwsfeit: 23-05-2000

Zoeken op merk Algemeen zoeken Zoeken op model Vergelijk de merken

Merkenlijst Dealers Merkenclubs

Persberichten Design Auto & Fiscus Agenda Auto links Mobiliteitsvragen Technisch woordenboek AutoRAI sinds 1899 Nationale Auto Pas Auto Recycling Nederland

Formule 1 WK Rally Races Nationaal Nationale Rallysport AutoSPORT Algemeen Race-scholen

Over AutoRAI.nl Colofon Reactie

Terug naar overzicht Saab Sonnett krijgt startnummer 1 15-5-98. De Nederlandse Saab importeur organiseert van 23 tot en met 31 mei de Saab Cabrio Monte Carlo Challenge. In totaal zullen 79 equipes aan deze legendarische rally deelnemen.

Saab kent een rijk rally verleden. Met name Erik Carlsson heeft Saab grote roem bezorgd door vele rally's op zijn naam te schrijven. Zijn grootste zeges behaalde hij in 1962 en 1963 toen hij in een Saab 96 de Rally de Monte Carlo won. Nu, 35 jaar later, zal Carlsson opnieuw deze rally rijden. 'Mr. Saab' zoals hij ook wel wordt genoemd, zal in een blauwe Saab Sonett 1 uit 1956 als eerste aan de start verschijnen.

Deze sportwagen uit 1956 was Saabs eerste poging om een blikvanger te maken. Het ontwerp bestond uit een zelfdragende carrosserie van het lichte metaal aluminium en een glasfiber body. Het gestroomlijnde ontwerp en de gebruikte materialen nemen vandaag de dag toe in populariteit nu het zaak is zuinige en practische auto's te bouwen. Van deze unieke en zeldzame Saab zijn slechts zes exemplaren gemaakt. De 3-cilinder 2 takt motor van 748 cc beschikt over 57 pk en haalt een topsnelheid van 160 km/uur. Een jaar geleden heeft deze 40 jaar oude Saab nog een wereldsnelheidsrecord gevestigd over de vliegende kilometer voor auto's met een maximum inhoud van 750 cc. Bestuurd door Carlsson werd een snelheid van 159.400 km/uur geklokt.

De deelnemers aan de Saab Cabrio Monte Carlo Challenge zullen via Maastricht, Nancy, Besancon en Albertville uiteindelijk Monte Carlo bereiken. Daar zullen diverse bergetappes op het programma staan met o.a. de befaamde Col de Turini.

De start is op zaterdag 23 mei om 9.00 uur in Maastricht vanaf de markt.

Foto: Erik Carlsson zal in deze blauwe Sonnet 1 uit 1956 deelnemen aan de Saab Cabrio Monte Carlo Challenge.