Jaguar XJ Serie viert 30e verjaardag

Datum nieuwsfeit: 21-12-1998

Zoeken op merk Algemeen zoeken Zoeken op model Vergelijk de merken

Merkenlijst Dealers Merkenclubs

Persberichten Design Auto & Fiscus Agenda Auto links Mobiliteitsvragen Technisch woordenboek AutoRAI sinds 1899 Nationale Auto Pas Auto Recycling Nederland

Formule 1 WK Rally Races Nationaal Nationale Rallysport AutoSPORT Algemeen Race-scholen

Over AutoRAI.nl Colofon Reactie

Terug naar overzicht Succesvolle Jaguar XJ Serie viert 30e verjaardag 21-12-98.

Succesvolle Jaguar XJ Serie viert 30e verjaardag Beroemde typenaam werd een synoniem voor luxe, gratie en sportiviteit

Als een auto dertig jaar dezelfde naam houdt en vanaf z´n geboorte een synoniem blijft voor de top op autogebied, is er sprake van iets uitzonderlijks. Uitzonderlijk is de Jaguar XJ Serie dan ook. Deze Saloon werd gepresenteerd op de London Motor Show in oktober 1968, als opvolger van de Jaguar 420 en 420G, en luidde voor Jaguar Cars een nieuw tijdperk in. Het model werd een aantal keer op diverse punten gewijzigd, maar het concept was zo goed en de vormgeving zo aansprekend, dat de huidige XJ V8 Serie nog altijd talloze overeenkomsten met het ´oermodel´ uit 1968 biedt. De uitstraling van sportiviteit, luxe en grootse stijl; superieur comfort; flitsende prestaties en een wegligging en vering die de norm in de topklasse is geworden: door dit alles mag de nu 30 jaar bestaande XJ Serie van Jaguar zeer beslist tot de belangrijkste auto´s van deze eeuw worden gerekend.

De modellen die hij opvolgde worden nog altijd als buitengewoon aantrekkelijke Saloons beschouwt, maar de XJ6 zoals die op Earls Court werd geïntroduceerd betekende voor Jaguar Cars toch de terugkeer in de markt van echte topauto´s. Dat werd zowel door klanten als door autojournalisten onderkend: het verkoopsucces was meteen ronduit imponerend en de XJ6 werd tot Auto van het Jaar gekozen. De vormgeving van de tijdloos mooie Saloon was nog in belangrijke mate bepaald door Jaguar-oprichter Sir William Lyons die er opnieuw in geslaagd was een auto te ontwerpen die inspireerde, nog altijd als zeer fraai wordt beschouwd en aan het fameuze Jaguarmotto ´Grace, Pace and Value for Money´ een nieuwe invulling gaf. Het model was leverbaar met de al bekende 4.2 liter XK-motor (205 pk) of met een nieuwe 2.8 liter uitvoering (149 pk) van de zescilinder XK-krachtbron. Hij bood een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke wielophanging voor en achter, schijfremmen rondom en een fabuleuze wegligging. Vanaf de herfst van 1972 was het model ook leverbaar met langere wielbasis en meer ruimte achterin. Naar beste Britse traditie bood het interieur van de XJ6 uiteraard veel notenhout en lederen bekleding. De auto was zeer scherp geprijsd, in Nederland vanaf f 25.300,-- voor de XJ6 2.8.

De snelste Saloon ter wereld Bij de ontwikkeling van de XJ Serie was al rekening gehouden met montage van een grotere motor. Die motor debuteerde in 1971 in de Jaguar E-Type, een 5.3 liter V12 die oorspronkelijk voor de racerij was ontwikkeld. Een complexe maar solide en uitermate soepele krachtbron die bij 6.000 omw/min een vermogen van maar liefst 253 pk leverde. In 1972 bracht Jaguar met deze motor de XJ12 en diens broertje Daimler Double Six uit. Motor en automatische transmissie vulden alle ruimte onder de motorkap en gaven de XJ vleugels: een topsnelheid van ruim 220 km/u en een acceleratie van 0-80 in 5,9 seconden maakten ´m tot de snelste productie-personenauto ter wereld.

De combinatie van prestaties, stijl, scherpe prijzen en een flink aantal uitvoeringen leidde tot een groot succes: toen in juli 1973 de opvolger van de eerste XJ Serie werd aangekondigd, waren er al meer dan 98.000 auto´s gebouwd.

Serie II en Serie III Om de auto´s te kunnen laten voldoen aan de steeds strengere veiligheidseisen (vooral in de Verenigde Staten) en aan veranderende smaken, werd in augustus 1973 de XJ Serie II uitgebracht. Er waren nogal wat veranderingen (al vielen die niet iedereen meteen op) zoals een nieuwe neus, een gewijzigd dashboard, meer veiligheidsvoorzieningen en het wegvallen van de 2.8 motor. Aan de serie werden ook twee Coupé-uitvoeringen toegevoegd, met 4.2 zescilinder of 5.3 liter V12, beide leverbaar als Jaguar of Daimler. Na november ´74 verdween het model met korte wielbasis uit het programma en werd de langere wielbasis voor alle auto´s standaard. Zes jaar bleef de Serie II in productie, om in maart 1979 te worden opgevolgd door de aanzienlijk gewijzigde Serie III. Dat wil zeggen: de auto´s waren gemoderniseerd maar bleven op het eerste gezicht herkenbaar als een Jaguar XJ Saloon. Zoals dat ook nu altijd nog het geval is. Onderstel, techniek en interieur werden slechts weinig veranderd; de carrosserie was echter op tal van punten wel nieuw, met dank aan Pininfarina. Er werden geen Coupé-uitvoeringen meer geleverd: er was dus één model, de Saloon, in Jaguar- of Daimleruitvoering en met een keus uit drie motoren: 3.4 liter en 4.2 liter zescilinder of 5.3 liter V12. Formidabele auto´s, door velen als de mooiste Saloonmodellen in Jaguars historie beschouwd en uitermate succesvol, want de auto werd als Daimler Double Six gebouwd tot in 1992. Van de Serie III werden in totaal 177.000 exemplaren gebouwd en de Serie I, II en III bereikten gezamenlijk zelfs een productie-aantal van 402.848 auto´s.

XJ40 en X300: moderne techniek, klassieke waarden Evolutie zonder revolutie. Daar kwam het eind 1986 bij de introductie van de vernieuwde Jaguar XJ6 op neer. Passend bij de toenmalige automode waren de lijnen wat vierkanter, maar het onder codenaam XJ40 ontwikkelde model bleef een lage, gestrekte Saloon die een combinatie van sportiviteit en elegance en talloze typische Jaguar stijlelementen bood. De auto´s waren aanvankelijk leverbaar met een 2.9 of 3.6 liter zescilinder met vier kleppen per cilinder en 5-bak of 4-traps automaat. Eigentijdse motoren met goede prestaties en lage emissie- en verbruikscijfers, maar na enige tijd in het kader van Jaguars streven naar verdere perfectie toch opgevolgd door nog meer verfijnde 3.2- en 4.0-uitvoeringen. Aan de vraag naar 12-cilinders werd aanvankelijk tegemoetgekomen met de Serie III V12 in Jaguar- of Daimler-uitvoering; in reactie op vraag uit de markt werd in ´93 de XJ40 uitgebracht met de befaamde V12-motor, met een naar 6.0 liter vergrote inhoud en een maximum vermogen van 311 DIN-pk. Een superauto. Inmiddels maakte Jaguar Cars Ltd. deel uit van Ford Motor Co., met positieve gevolgen voor de beschikbaarheid van middelen om meer en nog betere modellen uit te brengen. Klanten bleken de bevallige rondingen van de vroegere XJ-modellen te missen en zo werd in 1994 een qua carrosserie aanzienlijk gewijzigde opvolger voor de XJ40 Serie uitgebracht, de ´X300´-modellen.

Voorzien van veel nieuw plaatwerk, een zeer eigentijdse vormgeving die toch ook nadrukkelijk aanhaakte bij de Serie III-modellen, deels de techniek van de voorgangers en een nog hoger niveau van kwaliteit en verfijning. De auto´s waren er net als voorheen met 3.2 en 4.0 zescilinder en 6.0 V12, terwijl voor de liefhebbers van een extra sportieve Jaguar de opwindende XJR 4.0 Supercharged met 320 DIN-pk aan het programma werd toegevoegd. Uiteraard werden de auto´s ook als zeer luxueuze Daimler geleverd: de Daimler Six met 4.0 zescilinder en de Daimler Double Six met 6.0 V12.

Design met klassieke elementen Met de ´X300´ bracht Jaguar een serie auto´s uit waarin op aansprekende wijze hightech gecombineerd is met klassieke elementen. Met hun dubbele koplampen, herkenbare grille, sensuele welvingen en krachtige gestrekte lijnen hebben ze een vorm zoals alleen een Jaguar of Daimler die biedt. Parkeer naast een XJ van nu een XJ Serie I en de overeenkomsten zijn evident. Maar na de introductie van de ´X300´ werd niet op de lauweren gerust. In het najaar van ´97 werden aanpassingen doorgevoerd die het succes van de XJ Serie nog groter hebben gemaakt, zoals de introductie van V8-motoren, een volledig nieuw interieur en veranderingen aan het onderstel. Zo kwamen de eerste Jaguars met V8-motoren op de markt: de 3.2 met 240 pk; de 4.0 met 290 pk en een nieuwe versie van de XJR Supercharged met maar liefst 370 pk. Diens geblazen V8-motor wordt ook in de verfijnde Daimler Super V8 toegepast. Deze XJ V8-modellen zijn zo succesvol dat ze in combinatie met de sportieve XK Serie voor een ´all time high´ Jaguar recordverkoop in 1998 hebben gezorgd: meer dan 50.000 auto´s!

Een mythe Zo hebben twee letters, X en J, geleid tot een auto die welhaast een mythe mag worden genoemd. Waar die letters nu eigenlijk vandaan komen? De ´X´ werd voor het eerst toegepast in 1948, voor de Jaguar XK120. Het is de afkorting van Experimental, een woord dat gebruikt werd toen de zescilinder met twee bovenliggende nokkenassen zoals die in de XK120 werd geïntroduceerd nog in de experimentele fase verkeerde en dat afgekort een eigen leven ging leiden. En de letters K en J waren aanvankelijk eveneens alleen interne benamingen, voor sportwagens en voor Saloons. Inmiddels zijn XJ en XK in de autowereld een begrip; beide typeaanduidingen werden voor echte autoliefhebbers een synoniem voor krachtige, luxueuze, kwalitatief hoogwaardige en altijd zeer goed presterende sportwagens en Saloons. Voor de Jaguar sportwagens geldt dat al 50 jaar, voor de XJ Saloonmodellen nu 30 jaar. Een gegronde reden dus om ´ns een wat uitgebreidere blik te werpen in de achteruitkijkspiegel van de Jaguarhistorie!