Jaguar continueert leiderschap in de topklasse

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999

Zoeken op merk Algemeen zoeken Zoeken op model Vergelijk de merken

Merkenlijst Dealers Merkenclubs

Persberichten Design Auto & Fiscus Agenda Auto links Mobiliteitsvragen Technisch woordenboek AutoRAI sinds 1899 Nationale Auto Pas Auto Recycling Nederland

Formule 1 WK Rally Races Nationaal Nationale Rallysport AutoSPORT Algemeen Race-scholen

Over AutoRAI.nl Colofon Reactie

Terug naar overzicht Jaguar continueert leiderschap in de topklasse 5-1-99. In 1998 recordverkoop van 771 auto´s; gevulde orderportefeuille en uitzicht voor 1999 op verdubbeling Jaguar continueert leiderschap in de topklasse De Nederlandse Jaguarorganisatie kan terugkijken op een uitzonderlijk geslaagd 1998. Er werden maar liefst 771 nieuwe Jaguars en Daimlers afgeleverd aan de klant, een absoluut record (in 1997 werden 636 orders genoteerd, toen ook al meer dan ooit) in de historie van Jaguar in Nederland en passend bij het wereldwijde verkoopsucces van Jaguar Cars. Nooit eerder ook hadden de Regionale Jaguar Centra zoveel orders voor het nieuwe jaar in portefeuille, uiteraard mede dankzij de veelbelovende voorverkoop van de Jaguar S-TYPE die eind maart in ons land op de markt komt. Redenen voor de continuering van het marktleiderschap van Jaguar in de topklasse (vóór BMW en Mercedes-Benz) zijn het aantrekkelijke modelprogramma; de geboden value for money; de kwaliteit, betrouwbaarheid en garantie, en de inzet van de Nederlandse dealerorganisatie. Voor 1999 verwacht Jaguar Nederland zelfs een verdubbeling van het verkoopresultaat in 1998.

In het jaar waarin elk ander merk met auto´s in de topklasse met soms aanzienlijke modelaanpassingen en nieuwe dieseluitvoeringen kwam, wist Jaguar haar leidende positie met V8-modellen verder uit te bouwen. De zo goed ontvangen XJ V8 Serie kwam in oktober ´97 op de markt en blijkt uitermate gevraagd. Geen wonder, gezien z´n prestaties, stijl, luxe, een prijs vanaf f 148.400, voor de XJ V8 Executive en een full operational leasetarief vanaf f 2.998, (4 jaar/25.000 km per jaar via Jaguar Lease Nederland). Voor modeljaar ´99 werden de auto´s zojuist op details nog verder verfijnd, waardoor zonder twijfel de belangstelling uitermate groot zal blijven. De XK Serie werd in 1998 uitgebreid met de razendsnelle XKR Coupé en Convertible en ook van deze superieure sportwagens blijft de verkoop imponerend. Jaguar Cars Ltd. slaagt er desondanks in de levertijden binnen de grenzen van de redelijkheid te houden, namelijk gemiddeld 2 tot 3 maanden.

Van de XJ V8 Serie en de XK Serie werden er in 1998 in ons land maar liefst 771 afgeleverd en de orderportefeuille voor dit nieuwe jaar is meer dan ooit gevuld. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat zich in de orderportefeuille voor ´99 ook al enkele honderden S-TYPE-modellen bevinden. Het enthousiasme voor het nieuwe derde Jaguarmodel is zo groot, dat er al een aanzienlijk deel van het totale Nederlandse contingent van 700 auto´s voor 1999 door nieuwe klanten is besteld en vastgelegd. Toch voeren de Regionale Jaguar Centra met deze nieuwe auto een voorzichtig beleid, om dit jaar al te lange levertijden te voorkomen en ook mensen die later dit jaar voor de charmes van de S-TYPE overstag gaan van een auto te kunnen voorzien. De ervaring is inmiddels dat meer dan 90% van de klanten voor de S-TYPE nu een ander merk auto rijdt. De Jaguardealers worden straks dus ´overspoeld´ met zeer interessante inruilauto´s van andere merken!

Op basis van de wetenschap dat veel bestaande klanten de komende tijd hun 6- of 8-cilinder Jaguar of Daimler Saloon op een model uit de XJ V8 Serie of XK Serie zullen gaan inruilen en gezien de belangstelling voor de Jaguar S-TYPE is het een reële verwachting dat de totale Jaguarverkoop in 1999 ongeveer zal verdubbelen ten opzichte van 1997/1998.

Een spectaculaire groei dus, en daarom wordt er hard aan gewerkt om die groei zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. De meeste Regionale Jaguar Centra zijn met uitbreiding en nieuwbouw bezig. Blankespoor in Wassenaar verhuist de komende maand al naar een 3.000 m2 groot nieuw pand in het Forepark in Leidschendam. Op de grens van Utrecht en Brabant opent dit voorjaar langs de A2 een 12e dealerbedrijf, Kroymans Jaguar Zaltbommel, en er is ook voorzien in uitbreiding van het netwerk in de omgeving van Zwolle. Distributeur Jaguar Nederland in Houten versterkte haar organisatie aanzienlijk en opende bovendien een fraai nieuw opleidingscentrum, de Jaguar Academy, om ook vaktechnisch en qua service optimaal in te kunnen spelen op de uitdagingen voor de komende jaren. En het inmiddels befaamde Jaguar Total Care-programma, met onder meer de uitzonderlijk complete garantie van 3 jaar/100.000 km en 3 jaar mobiliteitszekerheid, wordt permanent verbeterd om op het gebied van service aan cliënten een leidende positie te behouden. Het is immers niet alleen belangrijk om uitmuntende auto´s te verkopen; de klanten voor topklasse-auto´s verwachten uiteraard ook de best denkbare dienstverlening en moeten volmaakt tevreden over hun Jaguar of Daimler te blijven. Wat dat betreft is de situatie in de kritische Verenigde Staten richtingbepalend: in de J.D. Power Customer Satisfaction Index onder bezitters van een recent aangeschafte nieuwe auto steeg Jaguar naar een uitmuntende 4e plaats, als veruit beste Europese autofabrikant. Het doel is uiteraard de eerste plaats.

Uitstekende uitgangspunten dus voor 1999 en voor de jaren daarna. Als op 27 maart de Jaguar S-TYPE in de Nederlandse dealershowrooms verschijnt, breekt er voor Jaguar een nieuw tijdperk aan, met een volwaardig driemodellenprogramma vanaf een consumentenadviesprijs van ca. f 103.000, voor de Jaguar S-TYPE 3.0 V6. Via Jaguar Lease Nederland wordt het mogelijk deze S-TYPE te leasen voor het uitermate scherpe full operational leasetarief van f 2.155, per maand (excl. BTW op basis van 4 jaar/25.000 km per jaar)! De organisatie kan dit jaar ervaring opdoen met grotere aantallen auto´s en zich voorbereiden op de nieuwe eeuw en verdere groei. Want niet alleen volgt in 2001 de introductie van de ´kleine´ Jaguar X400 in het prijssegment van o.m. de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse; Jaguar is zo actief dat er nog heel wat meer nieuws verwacht kan worden. Happy New Year!