Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Daihatsu op de AutoRAI met veel nieuws en veel keuze

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Zoeken op merk Algemeen zoeken Zoeken op model Vergelijk de merken

Merkenlijst Dealers Merkenclubs

Persberichten Design Auto & Fiscus Agenda Auto links Mobiliteitsvragen Technisch woordenboek AutoRAI sinds 1899 Nationale Auto Pas Auto Recycling Nederland

Formule 1 WK Rally Races Nationaal Nationale Rallysport AutoSPORT Algemeen Race-scholen

Over AutoRAI.nl Colofon Reactie

Terug naar overzicht Daihatsu op de AutoRAI met veel nieuws 11-1-99.

Daihatsu op de AutoRAI met veel nieuws en veel keuze!

Het succes dat Daihatsu de laatste jaren boekt zal op de komende Auto RAI duidelijk zichtbaar zijn. Door de introductie van veel nieuwe modellen heeft Daihatsu nu een zeer breed modellen gamma en dus veel keuze. Uiteraard zal Daihatsu alle personenauto´s tentoonstellen. Daihatsu is te vinden op standnummer E116 in de Europahal. De zeer belangrijke modellen voor 1999 zijn de Sirion en de onlangs geïntroduceerde nieuwe Cuore, waarvan onder andere een zeer sportieve "Avanzato" en de opmerkelijke "Classic" op de RAI gepresenteerd zullen worden. Verder veel nieuws: Nederlandse premières, onder andere de nieuwe grotere Move met een hele nieuwe styling. In de tweede helft van 1999 zal deze uitvoering naar Nederland komen. De tweede introductie is de nieuwe Gran Move 1.6 met een zwaardere motor en een facelift aan de buiten- en binnenkant. Deze ingrediënten geven de ruime en complete MPV van Daihatsu nog meer verkoopkansen. De prijs zal op de RAI bekend gemaakt worden. Voor de Applause is er ook nieuws. De complete Applause zal voortaan geleverd gaan worden vanaf Fl. 31.995,- incl. BTW/BPM.

Dit alles zal opgeluisterd worden door Mr. Daihatsu. Een levensechte robot die graag een goed gesprek met u aangaat op de Daihatsu stand.

Daihatsu introduceert de GRAN MOVE 1.6

Daihatsu introduceert op de Auto RAI de nieuwe Gran Move 1.6 met een aantal opvallende, cosmetische vernieuwingen en daarnaast is de Gran Move nu voorzien van een zwaardere 1600 cc motor. Het model blijft leverbaar in twee uitvoeringen, de Gran Move en de Gran Move CX. Een comfortabele MPV in het middenklasse segment met zeer veel binnenruimte. Uitermate geschikt voor zowel privé als zakelijk gebruik. De belangrijkste wijzigingen: een nieuwe 1.6 motor die een vermogen levert van 67 kW/91 pk bij 6000 omw./min. Ook het maximum koppel is verhoogd naar 126 Nm bij 3600 omw/min. Het maximum geremde aanhangwagengewicht is met 100 kg gestegen naar 1000 kg. Daarnaast is de nieuwe Gran Move 4 cm langer geworden.

De belangrijkste uiterlijke kenmerken zijn: nieuw ontworpen bumpers, een nieuwe gedeeltelijk chromen grille, heldere multi-reflecterende koplampen en gewijzigde achterlichtunits. Verder heeft de Gran Move nu standaard een derde remlicht, aspherische linker buitenspiegel en zijbeschermstrips.

Meer informatie waaronder de consumentenprijzen worden bekend gemaakt op de persdag van de Auto RAI.

Daihatsu cuore van groot belang

De succesvolle Daihatsu Cuore die onlangs totaal is vernieuwd zal een prominente plaats krijgen op de RAI stand, omdat de Cuore voor Daihatsu in 1999 een zeer belangrijke rol zal spelen. De Cuore heeft zowel in de lengte als in de breedte meer body gekregen. Naast een grotere carrosserie bezit de Cuore nu ook een sterkere motor namelijk de nieuw ontwikkelde 1.0 twincam eco motor. Dit is een van de minst milieubelastende en meest zuinige motoren van dit moment met een sportief karakter. Daarnaast voldoet de nieuwe Cuore als een van de eerste auto´s in het compacte segment aan de strengste veiligheidseisen van de volgende eeuw. Twee airbags zijn bij de Cuore nu gewoon standaard. Ook door de toegenomen binnenruimte is het aangenaam vertoeven. Zet deze verbeteringen af tegen nagenoeg dezelfde verkoopprijs en men kan stellen dat Daihatsu met deze nieuwe Cuore, leverbaar vanaf Fl. 15.995,==, een nog sterkere troef in handen heeft in het compacte segment. Kortom, de nieuwe Cuore, ruimte voor de toekomst.

De belangrijkste aspecten van de nieuwe Cuore zijn dus veiligheid, zuinigheid en voordeligheid. Om dit bij de consument duidelijk onder de aandacht te brengen is er op de stand een speciaal Cuore plein gemaakt.

De veiligheid en zuinigheid wordt benadrukt door een opengewerkt model van de Cuore en de nieuwe zeer zuinige motor, waardoor duidelijk zichtbaar wordt welke veiligheids- en zuinigheidsaspecten zijn ontwikkeld. Daarnaast zal men via een ´touch-screen´ kunnen zien hoe voordelig de Cuore is. Dit alles zal ondersteund worden door een videopresentatie.

Prijzen

Cuore STiFl. 15.995,= Cuore XTi Fl. 17.495,= Cuore RTi Fl. 19.195,=

Opties: * Mica-/metallic-lakFl. 445,= * 5 deursFl. 800,= * StuurbekrachtigingFl. 995,= * ABSFl. 1.495,= * AircoFl. 1.995,= * AutomaatFl. 2.195,= * Automaat + stuurbekrachtigingFl. 2.995,=

Cuore Avanzato

Voor de Cuore XTi en RTi modellen is er een speciaal sportief accessoirepakket ontwikkeld. Dit Avanzato pakket bestaat uit een mistlampset, een sportieve dakspoiler met 3e remlicht, lichtmetalen 13" velgen, zwarte velours bekleding met lederen afwerking, een RVS uitlaatsierstuk en Avanzato badges. Aanvullend is een aero-voorbumper te leveren. De consumentenprijs inclusief deze sportieve bumper bedraagt Fl. 3.995,= incl. BTW.

Cuore Classic

Verder heeft Daihatsu een prototype onder de naam Cuore "Classic" laten invliegen vanuit Japan. Een bijzonder retro-look model, waarmee Daihatsu aansluit bij de Japanse retro-trend. Of dit opmerkelijke model ook naar Nederland komt is nog niet bekend, maar zal afhangen van de belangstelling.

Daihatsu MOVE, primeur op de RAI

De Daihatsu Move maakt op de RAI zijn Nederlandse première. Deze geheel vernieuwde Move wordt de opvolger van de eerste in Nederland geïntroduceerde mini-MPV. Dit model zal het succes van de opvallende en ruime Move vergroten. De nieuwe Move is gegroeid, 8 cm in de breedte en 10 cm in de lengte. Dit zal de ruimte, de veiligheid en het rijgedrag zeker ten goede komen. Verder is de Move voorzien van een moderne, nieuwe 1000 cc Eco-motor voorzien van 3 cilinders met 4 kleppen per cilinder. Dit levert prestaties van formaat. Daarnaast is het originele ontwerp van de Move gerestyled door de bekende Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro. De nieuwe Move zal in de tweede helft van 1999 in Nederland leverbaar worden.

Exterieur

Om het ontwerp van de nieuwe Move te krijgen werden er karakteristieke elementen van het huidige concept aan elegantie toegevoegd. De styling aan de voorkant, de vernieuwde achterkant met de hoog gemonteerde achterlichten, de goed geproportioneerde carrosserie met de vier portieren en achterdeur die zijwaarts opent, de zes ramen die het interieur een gevoel van ruimte geven, en de stijlvolle dakrails geven direct aan waarvoor de Move kan worden gebruikt.

Interieur

De breedte van het interieur is toegenomen met 40 mm naar 1220 mm. Zowel voorin als achter in de auto is de breedte op heuphoogte toegenomen met respectievelijk 20 mm en 35 mm wat de toegankelijkheid van de zitplaats bevordert. De verstelling van de achterbank is met 15 mm toegenomen naar 150 mm, waardoor de bruikbaarheid beter is geworden. Ook de bagageruimte is toegenomen met 25 mm in de diepte en 24,5 mm in breedte. De tildrempel is lager geworden. Verder is er speciale aandacht geschonken aan het verhogen van de kwaliteit en de inrichting van het interieur. In alle types zijn de carrosseriedelen bekleed. De verlichte schakelaars zijn nog eenvoudiger te bedienen en de meters zijn in één oogopslag af te lezen.

Prestaties

De nieuwe Move gaat zuinig met benzine om en heeft een zeer milieuvriendelijke 3 cilinder, 1000 cc DOHC injectiemotor, voorzien van 4 kleppen per cilinder. De elektronische brandstofinjectie zorgt samen met de directe ontsteking en het uitgekiende klepbedieningsmechanisme dat de motor zowel milieuvriendelijk als soepel loopt. In testen bereikte de Move een gecombineerd benzineverbruik van 5,7 liter bij 100 km handgeschakeld en 6,9 l bij 100 km bij de automaat. Een verbetering van respectievelijk 5% en 3% ten opzichte van de huidige Move. Het lage emissieniveau is in overeenstemming met de meest recente milieuregelgeving.

De grotere Move heeft een sterk verbeterd comfort en stabiliteit. Dit is te danken aan de nieuwe ontwikkeld achterwielophanging. De draagarmen van de veerpoten zijn gekoppeld door een geprogrammeerde torsie-as. Heeft de huidige Move een draaicirkel van 9 meter, de nieuwe Move heeft voldoende aan 8,6 meter. De Move is daardoor nog wendbaarder geworden.

Functionaliteit

De functionaliteit van de nieuwe Move liegt er niet om. Het interieur is comfortabel en biedt ruimschoots plaats aan vier volwassen mensen. Niet alleen hebben zij elk hun portier, maar ook hun eigen stoel met volledig stoffen bekleding. Van de achter- en voorstoelen zijn de rugleuning en zitting in de lengterichting verstelbaar en voorzien van hoofdsteunen. Zo wordt ook aan personen achterin een volwaardige, gerieflijke plaats geboden met op maat in te stellen beenruimte die te vergelijken is met de ruimte in een grote middenklasser. De Move houdt daarbij ook nog voldoende ruimte over voor boodschappen of andere bagage. De opvallende hoogte van het interieur garandeert voldoende hoofdruimte en biedt ook nog plaats aan extra hoge bagage. Maar er is meer dan alleen veel ruimte. De diverse standen van de stoelen zorgen dat u flexibel kunt omgaan met het grote volume van het interieur. Aan de ene kant kunnen de rugleuningen in horizontale positie worden gebracht zodat een riant tweepersoonsbed ontstaat.

Aan de andere kant kunnen de achterstoelen onafhankelijk van elkaar naar voren worden weggeklapt. Een handige toepassing voor momenten dat u grotere hoeveelheden bagage wilt vervoeren. Op die momenten zult u de Move ook prijzen voor de optimale toegang via de achterportier. Tussen de twee uiterste standen zijn natuurlijk ook alle andere varianten denkbaar. Bijvoorbeeld het neerklappen van één achterstoel. Kortom: de Move is de benaming compacte MPV meer dan waard.

Veiligheid

Voor de Move is er zeker geen uitzondering gemaakt op het gebied van veiligheid. Een airbag voor de bestuurder en de passagier is standaard. Er is een nieuwe computerberekende kooiconstructie toegepast die nog langer in tact blijft. Daarnaast is de Move zo geconstrueerd dat eventueel -normaal gesproken- naar binnen komende delen zoals het motorblok door een speciale constructie langs het passagierscompartiment wordt geleid in geval van een ongeluk. De Move voldoet aan de strengste veiligheidseisen. Ook zal tot de mogelijkheden behoren dat in geval van een aanrijding automatisch de deuren worden ontgrendeld en de waarschuwingsknipperlichten en interieurverlichting worden ingeschakeld.

Daihatsu APPLAUSE

De Applause die onlangs geheel werd gerestyled zal nu leverbaar worden in de meest luxe uitvoering vanaf Fl. 31.995,= (excl. ABS). Het meest kenmerkende van de Daihatsu Applause is dat dit model een praktische hatchback combineert met de elegantie van een sedan uit het middenklasse segment. De auto beschikt standaard over gordelspanners met krachtbegrenzer en twee airbags. De Applause heeft een 1.6i 16V motor en levert een vermogen van 73 kW/99 pk bij 6000 omw/min.

Een goed gesprek met Mister Daihatsu

Uniek op de Auto RAI. Op de Daihatsu stand zal een levensgrote mensrobot iedereen versteld doen staan. Deze robot zal exact kunnen vertellen wat er allemaal te zien is op de stand. Hij is zelfs op gezette tijden in staat om een persoonlijk gesprek te voeren. Daihatsu verzekert ons dat de robot is vervaardigd van staal en kunststof. De anthropomorphic robot, die Daihatsu van ver heeft laten komen, zal 14 dagen lang het publiek vermaken. De robot heeft ons al laten weten zich te verheugen om Nederland te bezoeken en u te ontmoeten. Hij is nu druk bezig met een spoedcursus Nederlands.

Terug

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie