Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Eerste productie-auto met brandstofcel van BMW

Datum nieuwsfeit: 09-03-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Zoeken op merk Algemeen zoeken Zoeken op model Vergelijk de merken

Merkenlijst Dealers Merkenclubs

Persberichten Design Auto & Fiscus Agenda Auto links Mobiliteitsvragen Technisch woordenboek AutoRAI sinds 1899 Nationale Auto Pas Auto Recycling Nederland

Formule 1 WK Rally Races Nationaal Nationale Rallysport AutoSPORT Algemeen Race-scholen

Over AutoRAI.nl Colofon Reactie

Terug naar overzicht Eerste productie-auto met brandstofcel van BMW 9-3-99. BMW wordt de eerste autofabrikant ter wereld, die een auto met brandstofcellen voor stroomverzorging in productie zal nemen. Begin volgend jaar zal een kleine serie door waterstof aangedreven limousines van de BMW 7-serie hiermee worden uitgerust. Dit gebeurt in het kader van het wereldwijde EXPO 2000 project Clean Energy. Daarna zou de 7-serie met brandstofcel batterij ook voor klanten op de markt kunnen komen.

De taak van de brandstofcel batterij is om het boordnet van elektrische energie te voorzien. Daarmee vervult de elektrochemische batterij de functie die ze het beste vervult: stroomopwekking met hoog rendement. Voor de aandrijving van de auto ziet BMW ook bij het gebruik van waterstof net als voorheen zwaarwegende voordelen in de toepassing van een verbrandingsmotor.

De compacte brandstofcel batterij vervangt in de 7-serie de conventionele loodaccu, en neemt overigens slechts dezelfde ruimte in. Het vermogen en de opbrengst van de brandstofcel batterij overtreft veruit de energieopbrengst van conventionele accus. Daardoor kan de zogenoemde brandstofcellen-APU (Auxiliary Power Unit) de voeding van alle conventionele verbruikers overnemen. Nieuwe functies, zoals stand-airconditioning worden mogelijk, zonder draaiende motor en volledig vrij van emissies.

Als partner en brandstofcellenleverancier heeft BMW de Amerikaanse specialist International Fuel Cells (IFC) gekozen; dit is een dochteronderneming van United Technologies Corporation (UTC). International Fuel Cells heeft wereldwijd de meeste ervaring met brandstofcellen, is exclusief leverancier van NASA en is de enige onderneming ter wereld die nu al in serie geproduceerde brandstofcellen aanbiedt.

De door BMW toegepaste brandstofcel batterij is een eenheid van zogenoemde PEM-cellen. PEM staat voor Polymeer-Electroliet-Membraan. In een dergelijke cel wordt door oxydatie van waterstof en zuurstof (uit de lucht) stroom met een spanning van circa één volt opgewekt. Door de serieschakeling van meerdere cellen kan elke gewenste spanning worden bereikt.

De IFC-accu heeft twee belangrijke voordelen ten opzichte van andere systemen: ten eerste is er geen ingewikkelde hogedruk-voorziening noodzakelijk. Daardoor is het totale rendement hoger dan bij andere systemen. Bovendien is hierdoor de constructie eenvoudiger en zijn de kosten lager. Ten tweede beschikt het over een gesloten, bijna verliesvrije waterkringloop. Daarmee is een extra watertank, die anders voor de watervoorziening van de cellen noodzakelijk is, overbodig.

Met deze stap onderstreept BMW andermaal haar voortrekkersrol bij de introductie van waterstof als (auto)brandstof van de toekomst.

Terug

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie