Meer dan 4,5 maand wachttijd voor 26.000 RIAGG-clienten

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999
GGZ Nederland

Utrecht, 12 november 1999
26.000 RIAGG-CLIENTEN WACHTEN TE LANG OP HULP Bijna 1 op de 5 Nederlanders die in 1997 hulp kreeg van een RIAGG heeft langer dan 4,5 maand moeten wachten op de start van de behandeling. Dit zijn 26.000 mensen (volwassenen en kinderen) op een totaal van ruim 140.000 die dat jaar bij een RIAGG in behandeling zijn genomen. Voor de kinderen in deze groep (11.000) geldt zelfs een wachttijd van zes maanden of langer.
Dit blijkt uit recent onderzoek van het bureau Inter/View naar de wachttijden bij RIAGGs, dat in opdracht van GGZ Nederland is gehouden. Het is voor de derde keer dat bureau Inter/View de wachttijden bij RIAGGs in kaart brengt. Na een peiling in 1989 en 1995 hebben de nieuwste cijfers betrekking op het jaar 1997. Ondanks regionale verschillen, geven de cijfers een gemiddeld beeld van de wachttijden bij de RIAGG. In 1995 bedroeg de gemiddelde wachttijd tussen de eerste aanmelding en de feitelijke start van de behandeling 87 dagen; in 1997 is deze gestegen tot 92 dagen, ruim 13 weken dus. Kinderen (tot 18 jaar) moesten in 1997 gemiddeld zelfs 114 dagen wachten tegen 103 dagen in 1995.
Met een gemiddelde wachttijd van ruim 13 weken blijven zo'n 114.000 mensen nog altijd binnen de norm die de Inspectie voor de Gezondheidszorg in 1984 heeft opgesteld. Voor volwassenen is die norm 126 dagen, voor kinderen 173 dagen. Ruim 26.000 mensen, oftewel 18% van alle hulpvragers, moet echter (soms beduidend) langer wachten op de start van hun behandeling. Op dit moment is GGZ Nederland in samenwerking met cliënten en zorgverzekeraars bezig om nieuwe normen voor wachttijden vast te stellen.

In het onderzoek is ook gekeken naar de invloed van extra financiële middelen die RIAGGs sinds medio 1997 kunnen krijgen voor het aanpakken van de wachtlijsten. Van de onderzochte RIAGGs kreeg de helft een extra financiële bijdrage. Bij beide groepen RIAGGs steeg de wachttijd. Echter, bij de RIAGGs met extra geld was de stijging 4 dagen tegenover een stijging van 10 dagen bij RIAGGs zonder extra geld. GGZ Nederland concludeert hieruit dat een extra financiële impuls bijdraagt aan het verkorten van de wachttijden. Zij heeft dit dan ook onder de aandacht van de Tweede Kamer gebracht, die maandag 15 november a.s. de Zorgnota 2000 bespreekt. Aangegeven is dat met een eenmalige injectie van 180 miljoen gulden de bestaande wachtlijsten kunnen worden weggewerkt. Om te voorkomen dat er nieuwe wachtlijsten ontstaan, is het daarnaast nodig dat het ggz-budget structureel met 40 miljoen per jaar wordt opgehoogd.

Mededeling voor de pers:

Met vragen over het onderzoek naar de wachttijden bij de RIAGG kunt u contact opnemen met GGZ Nederland, Cécile Tonnaer, 030 - 2873342, of Rolf de Wit, 06 - 55174025.