Romeins beeld voor jarig Allard Pierson Museum

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999
expostbus51

ALLARD PIERSON MUSEUM AMSTERDAM

Romeins beeld voor jarig Allard Pierson Museum!

Het Allard Pierson Museum heeft iets te vieren: op 12 november 1934 is het 65 jaar geleden dat het Allard Pierson Museum voor het eerst zijn deuren opende voor het publiek.

Bij een verjaardag hoort een kado. 'Een beeld van een jongen': een uniek marmeren Romeins beeld! De Vereniging van Vrienden heeft met een wervingsactie onder haar leden een groot deel van het aankoopbedrag bij elkaar gebracht. Op 12 november wordt het prachtige marmeren beeld officieel overhandigd aan het Allard Pierson Museum.

Het beeld is 60 cm. hoog en is 50 jaar na Christus in de omgeving van Pompeii gemaakt. Het stelt, in de vorm van een 4 tot 6 jaar oude jongen, de personificatie voor van het jaargetijde herfst. De uitbeelding in de vorm van een kind symboliseert het jeugdige elan van het museum. Toepasselijker kan niet! Vanaf zaterdag 13 november is de jongen 'Herfst' in zijn volle glorie voor het publiek te zien.

Wie jarig is tracteert: van zaterdag 13 t/m vrijdag 19 november mag iedereen gratis het beeld komen bewonderen en een kijkje nemen in het museum. Iedere bezoeker krijgt, zolang de voorraad strekt, een leuke attentie. Dinsdag 16 t/m vrijdag 19 november zijn er gratis 'lunchrondleidingen' in het museum. Van 12.00 tot 13.00 uur geeft een van de conservatoren een rondleiding en uitleg over het beeld.

Ter gelegenheid van deze verjaardag is ook een extra feestelijk thema bedacht voor de nieuwe tentoonstelling: 'Mythen, Mensen en Muziek' (10-12-1999 t/m 12-03-2000). Authentieke muziekinstrumenten en moderne reconstructies, schilderingen op Griekse vazen en mythologische verhalen illustreren het ontstaan, de ontwikkeling en de betekenis van muziek bij de oude Grieken en Romeinen. Bezoekers kunnen via koptelefoons horen hoe de instrumenten klonken. Bij de tentoonstellingen verschijnt een rijk geïllustreerde catalogus. Elke zondag vanaf 9 januari t/m zondag 27 februari worden er lezingen en concerten georganiseerd.

Het Allard Pierson Museum gaat nog lang niet met pensioen! Integendeel zelfs. De 50.000 bezoekers die jaarlijks in het museum komen én de 30 jarige Vereniging van Vrienden met ruim 1500 leden, bewijzen dat het Allard Pierson Museum nog springlevend is.

Noot voor redacties