FNV Manifestatie over reïntegratie: 'Aan het Werk!'

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999
Persbericht FNV

FNV Manifestatie over reïntegratie

Aan het werk! Vrijdag 12 november staat voor de FNV in het teken van de WAO'er als klant van de reïntegratie. 's Ochtends ligt tijdens een manifestatie in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg de nadruk op de knelpunten bij het weer aan de slag helpen van mensen met een arbeidshandicap. 's Middags om 16.00 uur tekent de FNV met Arbeidsvoorziening een convenant over verbetering van de klantvriendelijkheid en meer inspraak voor arbeidsgehandicapten.

De arbeidsmarkt is gunstig, en toch werkt maar twee procent van de gedeeltelijk arbeidsongeschikten, in plaats van de beoogde vijf procent. Op de manifestatie 'Aan het werk!' daagt de FNV parlementaire deskundigen uit om met oplossingen te komen. Deelnemers zijn Smits (PvdA), Bijleveld (CDA), Harrewijn (GroenLinks), De Wit (SP) en Van Dijke (RPF). Tijdens de manifestatie komen de arbeidsgehandicapten zelf uitgebreid aan het woord over hun ervaringen. Ook wordt een nieuwe FNV-site over WAO en arbeidsintegratie gepresenteerd.

Na afloop van de manifestatie ondertekent de FNV om 16.00 uur een convenant over de inspraak van de klant met de concerneenheid Arbeidsintegratie, een onderdeel van Arbeidsvoorziening. Nederlands grootse vakcentrale heeft al eerder geconstateerd dat de sociale zekerheid de laatste sector in Nederland is, waar nog niets is geregeld over de zeggenschap van de klant. Ook in de voorstellen van het kabinet voor een nieuwe structuur voor de sociale zekerheid wordt er nauwelijks aandacht aan besteed. Het tekenen van convenanten met de verschillende organisaties is daarom voorlopig de enige manier, aldus Agnes Jongerius, bestuurder Sociale Zekerheid van de FNV. "Alle partijen hebben er belang bij dat de deskundigheid van de klant wordt ingezet. Klantgerichte dienstverlening leidt tot meer gemotiveerde klanten en betere resultaten van de uitvoeringsorganisaties." Eerder dit jaar tekende de FNV al een dergelijk convenant met het GAK.

Manifestatie "Aan het werk!"

vrijdag 12 november van 9.00 tot 14.00 uur in Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht;
zie ook de WAO-informatie van de FNV

Ondertekening convenant FNV-Arbeidsintegratie: