Bank of Scotland gaat hypotheken verkopen via Internet

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999

Bank of Scotland gaat hypotheken verkopen via Internet

Amsterdam, 11 november 1999 - Bank of Scotland introduceert morgen in Nederland een unieke online hypotheekdienst onder de naam EUBOS.NL Hypotheken Online. De introductie is een volgende stap in de Europese uitbreidingsplannen van Bank of Scotland. Eerder, in augustus van dit jaar, maakte Bank of Scotland al haar entree op de Ierse hypotheekmarkt.

Bank of Scotland heeft Nederland gekozen voor de introductie van EUBOS vanwege haar actieve huizenmarkt en de hoge populariteit van Internet. EUBOS.NL is de eerste volledige Internet-hypotheekdienst in Europa. Nederlandse consumenten kunnen hiermee volledig online een hypotheek aanvragen en gehonoreerd krijgen. Het rentepercentage voor de standaard hypotheek met variabele rente is 3,7% (vaste percentages zijn ook mogelijk). Met dit aanbod richt Bank of Scotland zich op klanten die gemak, privacy, snelle service en waarde voor hun geld willen bij het afsluiten van een hypotheek.

Met EUBOS heeft Bank of Scotland een uniek, kostenefficiënt bedrijfsmodel opgezet, dat als basis zal dienen voor verdere Europese expansie. Het systeem is volledig uitbesteed. Administratieve ondersteuning en klantenservice gebeuren vanuit Nederland.

Willie Donald, Director European Operations van Bank of Scotland over de introductie: 'De Nederlandse markt is rijp voor dit soort innovatieve diensten. EUBOS is helemaal online en niemand anders heeft een systeem dat klanten op deze manier bedient, snel en tegen een aantrekkelijke prijs. Groot voordeel voor klanten is dat ze niet gebonden zijn aan een bepaalde tijd of plaats - ze kunnen hun hypotheekzaken vanuit huis regelen, 24 uur per dag, zeven dagen in de week.'

George Mitchell, Chief Executive Personal Banking division van Bank of Scotland, geeft aan: 'Onze entree in Nederland is een goed voorbeeld van de innovatieve marktbenadering van Bank of Scotland. Op basis van bestaande systemen, onze efficiency en onze expertise in direct banking zijn we in sta at een nieuwe dienst te introduceren tegen lage kosten, waarvan we verwachten dat deze hier heel goed zal aanslaan.
Vooruitstrevende diensten als EUBOS helpen ons ook een winstgevende groei te blijven realiseren voor onze aandeelhouders.'

De website, die helemaal Nederlandstalig is, is te vinden op www.eubos.nl.

Opmerkingen voor de redactie:

1. Enkele belangrijke kenmerken:

- leningen variërend van fl 150.000 tot fl 1,5 miljoen
- de mogelijkheid om kapitaal te verkrijgen tot een maximum van fl 150.000
- een maximale termijn van dertig jaar of tot de standaard pensioendatum, mocht die eerder zijn

- geen afsluitprovisie (normaal één procent in Nederland)

2. Standaard variabele rente 3,7%

3. Vaste rentepercentages

- rente vast over vijf jaar 5,9%

- rente vast over tien jaar 6,4%

- rente vast over vijftien jaar 7,0%

- rente vast over twintig jaar 7,3%

- rente vast over vijfentwintig jaar 7,5%

- rente vaste over dertig jaar 7,5%

4. Hypotheken met de Nationale Hypotheek Garantie komen in aanmerking voor een korting van 0,2% op alle bovengenoemde percentages.

5. EUBOS-hypotheken worden verstrekt voor zowel bestaande als nieuw te bouwen woningen die als hoofdverblijf van de eigenaar dienen. Nieuwe woningen moeten worden gebouwd door de Stichting Garantie Instituut Woningbouw (GIW) in Rotterdam.

6. Bij het online versturen van hypotheekaanbiedingen naar de klant maakt EUBOS gebruik van de meest geavanceerde firewall-software die momenteel beschikbaar is. Met de rekenprogramma's op de website kunnen consumenten zelf uitrekenen hoeveel ze kunnen lenen en wat hun bruto en netto maandlasten zijn. Ook is het mogelijk de kosten voor benodigde levens- of spaarverzekering te berekenen.

De Nederlandse hypotheekmarkt is sterk in beweging door het gunstige economische klimaat en de groeiende markt voor financiële dienstverlening. Jaarlijks worden er in Nederland meer dan 550.000 hypotheken afgesloten.

7. Afgelopen augustus introduceerde Bank of Scotland met veel succes een directe telefonische hypotheekdienst in Ierland: op dit moment is er voor 310 miljoen Britse ponden aan hypotheken afgesloten. Behalve van 500 pond voordeel op juridische kosten profiteren hypotheeknemers ook van de prijsbelofte dat het standaard variabele rentepercentage niet meer dan 1,5% boven het standaard Europese percentage zal zijn.

Noot voor redacties