D66-Amsterdam: extra politie niet meer gratis inzetten

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999

Amsterdam, 11 november 1999

Extra politie-inzet laten betalen door organisatoren evenementen

De gemeenschap zou niet moeten opdraaien voor kosten van extra politie-inzet bij evenementen met een duidelijk particulier en commercieel karakter. Dat zou blijken uit een conceptrapport dat gisteren uitlekte, opgesteld door een werkgroep onder leiding van burgemeester Mans van Enschede. D66-Amsterdam deelt de mening van de werkgroep

In een persbericht van 25 mei 1999 liet D66-Amsterdam al weten er voorstander van te zijn om de kosten van politie-inzet ten behoeve van niet-amateurwedstrijden van voetbal- en andere sportclubs in rekening te brengen aan de betreffende clubs. Voor D66 spreekt het voor zich dat de veroorzaker van de noodzaak om extra politiemensen in te zetten, de kosten voor zijn rekening neemt.

In de Voorjaarsnota sprak Warner Hemmes, fractievoorzitter van D66, zijn zorg uit over de veiligheid in de buurten tijdens evenementen en sportwedstrijden: "Het komend jaar vinden er veel publieksevenementen plaats in Amsterdam. Voorkomen zal moeten worden dat burgers die assistentie van de politie nodig hebben, daardoor onnodig lang moeten wachten of zelfs in het geheel niet kunnen worden geholpen".

De Amsterdamse D66-fractie hoopt dat dit rapport nu aanleiding zal geven tot een doorbraak in het onderzoek naar de mogelijkheden van betaling van extra politie-inzet door organisaties van grote evenementen.