Poolse appeloogst

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999
TuinbouwNet

Poolse appeloogst

De appeloogst in Polen is dit jaar klein uitgevallen. Volgens de meest recente cijfers is er dit seizoen bijna 1,52 miljoen ton van de bomen gekomen. Hiermee is de productie tien procent kleiner dan een jaar geleden, toen de appeloogst ook al niet ruim was. Niet alleen in Polen viel de productie tegen, ook in Rusland konden door de slechte weersomstandigheden weinig appelen geplukt worden. Hierdoor is er meer vraag in West-Europa naar industrie-appelen. De laatste weken gingen er veel Nederlandse en Belgische appelen richting het oosten.

Record appeloogst in Niederelbe

Fruittelers in Noord-Duitsland plukten dit jaar veel appelen. Voor het gebied Niederelbe kwam de oogstraming in augustus nog uit op 245.000 ton. Nu de appels van de bomen zijn denken de telers aan een productie van 300 tot 320.000 ton. In september is het fruit nog zo hard gegroeid dat de vruchten zo'n 5 tot 10 mm groter uitvielen dan eerder ingeschat was. De Noord-Duitse telers hadden zelfs een tekort aan kisten en opslagruimte om de recordoogst binnen te halen. De opslagcapaciteit in Niederelbe bedraagt ongeveer 220.000 ton. Hierdoor werden de fruittelers gedwongen circa 80.000 ton appelen af te zetten in de periode van september tot half november. Van enkele rassen met slechte prijsverwachtingen (onder andere Gloster en Rode Boskoop) hebben de fruittelers in Niederelbe de complete oogst al verkocht aan de industrie.

Amerikaanse appelexport

Amerikaanse exporteurs hebben in het afgelopen seizoen 30.000 ton appelen uitgevoerd naar Engeland. Hiermee viel de uitvoer ruim veertig procent groter uit vergeleken met 1997/98. De Amerikanen konden hun marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk vergroten, omdat de concurrentie van onder andere Frankrijk niet zo groot was door een tegenvallende oogst. De VS exporteren voornamelijk appelen van de rassen Red Delicious, Braeburn, Granny Smith, Golden Delicious en Pink Lady naar Engeland. De Amerikaanse Pink Lady ligt in de Engelse supermarkten te koop voor een tientje per kilo. Hiermee is deze appel veel duurder dan andere soorten. Ook naar Zweden en Zuid-Europa wisten de Amerikanen vorig seizoen meer appelen uit te voeren vergeleken met 1997/98. In Spanje, Griekenland en Italië vielen de producties van Red Delicious vorig jaar tegen. Hierdoor was er veel vraag naar dit ras, waarvan de Amerikanen profiteerden.

Grote appelvoorraad in Spanje

In de Spaanse provincies Lerida en Gerona lag op 1 november jongstleden in totaal 269.000 ton appelen in opslag. Hiermee is de voorraad in dit belangrijke fruitteeltgebied ruim dertig procent groter dan een jaar geleden. Vergeleken met het gemiddelde van de jaren 1993 tot en met 1997 kwam de voorraad begin deze maand zes procent groter uit. Golden Delicious is het belangrijkste ras in Spanje. Hiervan lag er op 1 november 208.000 ton in de koelcellen. Van Red Delicious en Gala hebben de Spanjaarden nog veel in opslag, maar de voorraad Granny Smith is niet groot.

De perenvoorraad in Spanje kwam op 1 november jongstleden uit op 176.000 ton. Hiermee lag er drie procent minder in opslag vergeleken met een jaar geleden. Conference is het belangrijkste bewaarras met een hoeveelheid van ruim 70.000 ton op 1 november. Ten opzichte van de voorgaande jaren is de voorraad van dit ras veel groter. Daarentegen lagen er twee weken geleden minder Blanquilla's in de Spaanse koelhuizen.