HP klaar voor toekomstige eisen opslagmarkt

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999

HP klaar voor toekomstige eisen opslagmarkt

Amstelveen, 12 november 1999 - Voor elke generatie van de nieuwe enterprise-class Ultrium tape formats maakt Hewlett-Packard een serie high performance producten op instapniveau. Om gelijke tred te houden met de exponentieel groeiende opslageisen, introduceert HP een productserie op Ultrium-formaat met stand-alone en rack-mount tape drives, autoloaders en libraries die SCSI en Fibre Channel for Storage Area Networks (SAN's) ondersteunen. Ook komen er nieuwe HP Ultrium-media op de markt.

De HP Ultrium-serie
De serie producten op Ultrium-formaat komt tegemoet aan de voortdurend toenemende eisen op het gebied van capaciteit, prestaties en betrouwbaarheid die worden gesteld aan data backups door onder meer SAP-, OLTP- en internet-applicaties. De nieuwe backup-serie maakt het inzetten en ondersteunen van verschillende opslagtechnologieën overbodig.

De eerste HP high-performance Ultrium-producten voor tape backup beschikken over een 200 GB capaciteit en een 108 GB/uur zendsnelheid. Hiermee wordt een backup van 200 GB gemaakt in minder dan twee uur (uitgaande van een 2:1 datacompressie).

Voor het beheer van grote hoeveelheden data binnen gecentraliseerde netwerken wordt steeds vaker gebruikgemaakt van libraries. Daarom lanceert HP ook een serie Ultrium-gebaseerde libraries en autoloaders. De huidige HP SureStore 2/20, 4/40 en 6/60 tape libraries kunnen al geschikt worden gemaakt voor de high-performance Ultium tape drive.

Als vervolg op deze high performance producten komt HP met een Ultrium format drive op instapniveau, die zowel stand-alone als geïntegreerd binnen instapmodel autoloaders is te gebruiken. Hiermee kunnen IT-managers het bereik van deze enterprise-class technologie binnen hun organisaties vergroten.

HP lanceert ook een reeks Ultrium-datacartridges, die kunnen worden gebruikt met drives en libraries van Ultrium-formaat. Ultrium-media van HP doorloopt een veeleisend kwalificatieproces waarin prestaties worden getest onder levensechte omstandigheden om zeker te zijn van maximale betrouwbaarheid en databescherming.

Belangrijke voordelen van Ultrium:

* Als het enige open tapeformaat voor zakelijke en midrange markten ondersteunt Ultrium een groeiend aantal opslagleveranciers. Momenteel gaat het hierbij om 25 bedrijven wereldwijd, waaronder HP, Seagate, IBM, Fujitsu, Exabyte, Fuyi, Maxell en Imation.

* De combinatie van de voordelen van lineaire multichannel, bi-directionele formaten uitgebreid met servo-technologie, datacompressie, track layout en error correction code, maken het Ultrium-formaat zo betrouwbaar dat data zelfs nog van een cartridge kan worden gehaald als de 32 mm tape beschadigd is.

* Het Ultrium-formaat is gebaseerd op principes uit verschillende bewezen technologieën die zijn geoptimaliseerd om Ultrium geschikt te maken voor toekomstige zakelijke opslagmogelijkheden.

* De Ultrium roadmap geeft een uniek groeipad van vier generaties, dat uiteindelijk leidt tot een product dat een backup van 1,6 TB op een cartridge zet in minder dan 1,5 uur (uitgaande van 2:1 datacompressie).

Telefoonnummer voor eindgebruikers voor vragen over producten, aanvragen van documentatie en informatie over verkooppunten: 020 - 547 66 66.

Informatie over Hewlett-Packard en het Y2K-programma is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van Internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. De computer-gerelateerde omzet over het jaar 1998 bedroeg wereldwijd 39,5 miljard dollar. HP is bezig met de oprichting van een aparte organisatie voor de productie van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Deze activiteiten genereerden in 1998 een omzet van 7,6 miljard dollar.

Met 123.000 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar in 1998 is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Noot voor redacties