Network Associates waarschuwt voor FunLove virus

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999

VIRUS Alarm: Network Associates geeft FunLove "Medium Risk, on Watch"-label
AVERT identificeert nieuw virus

Amsterdam, november 99 - AVERT (Anti-Virus Emergency Response Team), een onderdeel van Network Associates' (Nasdaq: NETA) NAI Labs, verhoogt de alarmstatus rond het W32/FunLove.4099-virus naar "medium risk, on watch". AVERT, dat het virus op 9 november ontdekte, maakt zich in toenemende mate zorgen omdat het virus zich snel verspreidt, zowel op desktop als op server.

Symptomen:
De symptomen zijn subtiel. Het virus plaatst een bestand met de naam flcss.exe in de Systeemmap. Eens uitgevoerd, wordt dit de verblijfplaats van het virus. FunLove vergroot de omvang van een besmet bestand met 4099 bytes in Windows 95 en 98, en met nog meer in Windows NT, door aan het eind van het besmette bestand een kopie van de flcss.exe te plaatsen. Wanneer de flcss.exe uitgevoerd wordt in DOS, toont het de boodschap "~Fun Loving Criminal~" en tracht het de computer Windows te laten starten.

Besmetting:
W32/FunLove.4099 is een parasitisch Win32 PE (portable executable) virus dat zich kan verspreiden als e-mail-attachment of via floppy. Wanneer de besmetting is gebeurd, kan het zichzelf verspreiden over welk netwerk dan ook waar de besmette machine mee verbonden is. Vervolgens besmet het onmiddellijk alle EXE-, SCR- en OCX-bestanden en subfolders in de folders Program Files en WINDOWS/WINNT. Het virus neemt de profielen van de gebruiker aan en voert zichzelf pro-actief uit telkens wanneer de computer of server opgestart wordt. Indien deze gebruiker een netwerkbeheerder is, kan het virus zich sneller over het netwerk verspreiden.

Oplossing:
Om de kans op besmetting uit te sluiten, wordt netwerkbeheerders en gebruikers aangeraden hun anti-virussoftware te vervolledigen met detectie- en uitschakelingmogelijkheden voor W32/FunLove.4099. Een volledige beschrijving en de meest recente bescherming zijn te downloaden van Network Associates' Website

Redactie,

Voor meer info over dit onderwerp kunt u contact opnemen met de heer Rob Eatwell, Product Marketing Manager bij NAI voor Total Virus Defense. Hij is te bereiken op het nummer 0044/175.382.75.73.

Over Network Associates

Network Associates (Nasdaq: NETA) is 's werelds grootste onafhankelijke softwarebedrijf op het gebied van netwerkbeveiliging en -beheer. Op de algemene ranglijst van onafhankelijke softwarehuizen bekleedt de onderneming de achtste plaats. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Santa Clara (VS, California), werd opgericht in 1989 en telt wereldwijd 2800 medewerkers. Het bedrijfsresultaat over het boekjaar 1998 (afgesloten op 31 december 1998) bedraagt 990 miljoen USD.
Network Associates levert het summum van hetgeen de meest gezaghebbende softwareontwikkelaars ter wereld aan geavanceerde technologieën produceren. Deze topmerken worden wereldwijd gebruikt door de meer dan 60 miljoen klanten van Network Associates. Het assortiment omvat onder meer de antivirusprogramma's van McAfee, versleutelingssoftware van PGP, het systeembeveiligingspakket van Gauntlet, applicaties van Magic Help Desk en de range netwerkanalyzers van Sniffer. Network Associates verkoopt zijn producten via een unieke, 'suite-based' abonnementsformule. De deelpakketten Net Tools Secure en Net Tools Manager staan borg voor optimale oplossingen op het gebied van netwerkbeveiliging en -beheer en vertegenwoordigen ontegenzeggelijk de state of the art op het gebied van geïntegreerde pakketten. De twee packages samen vormen het totaalpakket Net Tools - de eerste toepassing voor IT-afdelingen die beveiliging, beleidsaanpassingen, netwerkprestaties, asset-management en helpdeskactiviteiten integreert tot één gebruiksvriendelijke omgeving voor systeembeheer onder Windows. Website: www.nai.com

Network Associates is in de Benelux gevestigd in:
NL: Gatwickstraat 25, 1043 GL Amsterdam
BE: Building Buro & Design, Heizel Esplanada , B 43, 1020 Brussel.

Voor meer informatie gelieve contact op te nemen met: Suzanne van Donge Benita
Dreesen