Formule 3 met Mitsubishi GDI-motor

Datum nieuwsfeit: 12-11-1999
AutoRAI.nl

Formule 3 met Mitsubishi GDI-motor 12-11-99.

Hoofddorp, 9 november 1999 Onlangs toonde Mitsubishi op de Tokyo Motor Show een Formule 3 racewagen, voorzien van een door het Japanse HKS geprepareerde tweeliter GDI-motor. Een primeur, want tot nu toe is het Dutch Carisma Racing Team het enige raceteam ter wereld dat met een direct ingespoten GDI-benzinemotor deelneemt in de racerij. De Formule 3 GDI valt op door de afwijkende plaatsing van de luchtinlaat. Waar die normaal bij een Formule 3 auto aan de zijkant is geplaatst, heeft de GDI een luchtinlaat aan de bovenzijde, waardoor het uiterlijk van de auto dat van een Formule 1 bolide nadert. Ralliart, het autosportbedrijf van Mitsubishi Motors dat jaar na jaar successen boekt in het Wereldkampioenschap Rally, is van plan met de auto uit te komen in het Japanse Formule 3 kampioenschap. Tweeliter GDI De 2,0 GDI-motor in de op de Tokyo Motor Show getoonde racewagen wordt geprepareerd door HKS, de onderneming die ook de tuning van de motoren van Wereldkampioen Rally Tommi Mäkinen voor haar rekening neemt. In Nederland werd door het Dutch Carisma Racing Team de afgelopen twee jaar gepionierd met het tunen van de revolutionaire GDI-motor. Peter van Erp, directeur van Cavallino Engineering en verantwoordelijk voor het team: Wij hebben ons met name vertrouwd moeten maken met de finesses van de gecompliceerde GDI-technologie en we hebben regelmatig met de mensen van het Japanse tuningbedrijf HKS van gedachten gewisseld over het tunen van GDI-motoren voor de racerij. Formule 1

Van Erp: Het lijkt erop dat men bij HKS de motor nu goed voor elkaar heeft. Het toont aan dat er een grote toekomst voor de GDI-motor in de racerij is weggelegd. Er is zelfs al belangstelling voor onze activiteiten getoond vanuit de Formule 1 wereld. Wij kunnen trouwens nauwelijks wachten tot wij ook in Nederland de beschikking krijgen over de tweeliter GDI-motor in de Carisma, want dan kunnen wij in het DTCC een nòg grotere vuist maken in het sterke deelnemersveld, besluit een ambitieuze Van Erp.