Extra steun helpt Aedes meer daken te bouwen in Kosovo

Meer daken voor Kosovo

Hilversum, 13 november 1999

MEER DAKEN VOOR KOSOVO

Aedes vereniging van woningcorporaties kan doorgaan met het herstel van daken in de Kosovaarse stad Peja. Dankzij een bijdrage van Mensen in Nood van ruim 2 miljoen gulden en extra bijdragen van het ministerie van VROM en Aedes, kunnen nog eens 200 woningen van een dak worden voorzien. De actie wordt voortgezet op verzoek van het gemeentebestuur van Peja.

In juli zijn de eerste van 180 daken op de zwaar beschadigde woningen in Kosovo met hulp van Nederlandse woningcorporaties hersteld. Inmiddels zijn 80 woningen van een nieuw dak voorzien. Voor de winter moeten 180 daken klaar zijn. Aedes levert het materiaal en de kennis, de bewoners zorgen zelf voor de bouw.

Aedes vereniging van woningcorporaties heeft dit voorjaar onder haar leden-woningcorporaties een hulpactie voor Kosovo op poten gezet. Die actie heeft ruim 1,6 miljoen gulden opgebracht. Bij de besteding van de gelden richt Aedes zich vooral op de huisvesting van mensen in Kosovo.
De stad Peja (Pec) is daarbij speerpunt. Deze stad met honderdduizend inwoners in het zuidwesten van Kosovo is zwaar getroffen. Van de 30.000 woningen is eenderde deel volledig verwoest en ruim zevenduizend woningen zijn zwaar beschadigd. Na overleg met het gemeentebestuur en andere lokale partijen, bleek de snelle en duurzame aanpak van zwaar beschadigde woningen de voorkeur te hebben. De constructie van de beschadigde woningen is vaak nog in redelijke staat, terwijl veel daken door brand zijn verwoest. Het aanbrengen van daken dient dus een tweeledig doel: het beschermen van de constructie en het letterlijk onder dak brengen van bewoners gedurende winterperiode.

Om zoveel mogelijk huishoudens te kunnen laten profiteren van een wind- en waterdicht dak, gaat de aandacht vooral uit naar meergezinswoningen (1 dak met daaronder meerdere woningen). Aedes heeft de afgelopen maanden door haar goede contacten en snelle handelwijze als eerste buitenlandse organisatie daadwerkelijk een start gemaakt met de duurzame wederopbouw van Peja. Snelle actie was bovendien wenselijk met het oog op de naderende winter.

In Peja hebben zeer veel woningen een nieuw dak nodig. Door de bijdragen van Mensen in Nood, het ministerie van VROM en Aedes zelf kunnen in ieder geval nog eens 200 woningen worden opgeknapt. Verder heeft Aedes een verzoek om financiële ondersteuning gedaan bij de Europese Unie.

Noot voor redacties