Negentien aanhoudingen bij alcoholcontrole Groningen

Korps: Groningen, plaats: Divers 11/14/99

19 aanhoudingen bij alcoholcontroles/
Zondag, 14 november 1999

Resultaat regio Groningen van de landelijke alcoholcontrole

Op 13 en 14 november heeft Regiopolitie Groningen meegedaan aan een landelijke alcoholcontrole. Naast Nederland werd ook in veel andere landen in Europa een alcoholcontrole gehouden. Doel van de georganiseerde controle is zoveel mogelijk weggebruikers te confronteren met de alcoholcontrole. Zo is het heel goed mogelijk dat een weggebruiker zaterdag en zaterdagnacht meerdere keren aan de kant is gezet voor een ademtest.

In Groningen zijn op diverse plaatsen tussen 14.00 en 06.00 uur controles gehouden. In totaal moesten 3564 bestuurders aan de kant van de weg een blaastest ondergaan. Het grote aantal controles werd mede bereikt doordat het korps op ondersteuning kon rekenen van het Korps Landelijke Politiediensten, dat met mobile units in Leek aanwezig was en met de plaatselijke politie 1500 bestuurders liet blazen. De politie maakte 19 keer proces verbaal op voor een alcoholmisdrijf. Een 43-jarige man uit Muntendam scoorde het hoogst van allen met 1,95 promille. Hij werd in zijn woonplaats aan de Zuiderstraat aangehouden. De man moest zijn rijbewijs inleveren en kreeg een dagvaarding mee naar huis.

Nader informatie, via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5010