Voorstel aan gemeenteraad A'dam: verzelfstandig GVB extern

Datum nieuwsfeit: 15-11-1999
X Gemeente Amsterdam

|
Voorstel aan gemeenteraad: verzelfstandig GVB extern Voorstel aan gemeenteraad: verzelfstandig GVB extern

Het college van B&W zal de gemeenteraad het principebesluit voorleggen om het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) extern te verzelfstandigen. Externe verzelfstandiging wil zeggen dat het bedrijf een NV wordt met de gemeente als 100% aandeelhouder. Na dit principebesluit zullen plannen concreter worden uitgewerkt. Als alle consequenties (financiële, personele etc.) in beeld zijn gebracht, kan de gemeenteraad in 2002 het definitieve besluit tot externe verzelfstandiging nemen.

Er zijn ook andere vormen van verzelfstandiging denkbaar. Bij interne verzelfstandiging blijft het GVB onderdeel van de gemeente; bij privatisering verkoopt de gemeente het GVB aan een of meer private partijen.

Uitgangspunt voor het college is dat de gemeente verantwoordelijk blijft voor een goed openbaar vervoer in Amsterdam. Het beste instrument hiervoor is de rol van opdrachtgever ten opzichte van het GVB en niet de gedetailleerde bemoeienis met de uitvoering. Zo kan de relatie tussen de gemeente en het GVB ook zakelijker worden. Het bedrijf is gebaat bij een eigen verantwoordelijkheid en moet als onderneming kunnen werken op de openbaar vervoersmarkt in en rondom Amsterdam.

Het college ziet daarom in de externe verzelfstandiging van het GVB de meeste voordelen:

* De scheiding tussen gemeente als opdrachtgever en het GVB als opdrachtnemer wordt met een afdwingbaar contract geformaliseerd. Ieders verantwoordelijkheid is helder.

* Het GVB krijgt een eigen verantwoordelijkheid voor het leveren van een goed product zonder buitensporige rechten op publieke middelen.

* Het GVB wordt in staat gesteld om aan te sluiten bij de ontwikkelingen in de markt, wat voordelen heeft voor de gemeente als eigenaar.

* De gemeente behoudt als eigenaar zeggenschap over de bestemming van de winst.

Het college heeft niet gekozen voor de variant interne verzelfstandiging, feitelijk de bestaande situatie, omdat deze variant ook belangrijke nadelen heeft. Zo is het vervoerscontact tussen de gemeente en het GVB niet juridisch afdwingbaar en is het GVB als gemeentelijke dienst onvoldoende in staat om op de ontwikkelingen in de openbaar vervoersmarkt rondom Amsterdam in te spelen. (Het college is op 9 november jl. akkoord gegaan met het sluiten van een raamcontract tussen de gemeente als opdrachtgever en het GVB als openbaar vervoersonderneming. In dit contract wordt de relatie al verzakelijkt).

Naar de mening van het college komt de variant privatisering pas in aanmerking als het openbaar vervoer wordt aanbesteed. Aanbesteding is voor 2006 niet aan de orde. Op dit moment is privatisering ook niet wenselijk, aldus het college; de gemeente moet de rol van opdrachtgever nog leren en het bedrijf is er nu nog niet klaar voor.

De Ondernemingsraad (OR) van het GVB en de AbvaKabo hebben laten weten tegen externe verzelfstandiging te zijn. Kern van het bezwaar is dat met externe verzelfstandiging de gemeente invloed verliest, terwijl het risico voor de gemeente niet afneemt. De OR is van mening dat externe verzelfstandiging geen reële optie is, maar dat de keuze tussen interne verzelfstandiging en privatisering is. De AbvaKabo wil wel overleggen indien de arbeidsvoorwaarden niet verslechteren. De directie van het GVB en het college brengen daar tegen in dat de gemeente de handen niet aftrekt van het bedrijf, de gemeente blijft eigenaar, en de directie krijgt armslag om financiële risico's in de toekomst te voorkomen. Privatisering op korte termijn is geen optie. De ABGP is voor externe verzelfstandiging. In het vervolgtraject zal overleg worden gevoerd met de vakbonden en de OR. Het college is er van overtuigd dat de zorgpunten kunnen worden weggenomen.

Amsterdam, 15 november 1999Pb-118 Huub Winthagen 5523245