Vlaamse wedstrijd rookvrije klassen

Tel.: 02/422.49.42
Fax: 02/422.49.89

15 november 1999: start van de wedstrijd rookvrije klassen Just Be Smoke Free

Op 15 november gaat in de Vlaamse scholen de wedstrijd rookvrije klassen: Just Be Smoke Free van start. De leerlingen van de klassen die deelnemen aan de wedstrijd, verbinden zich ertoe om gezamenlijk, gedurende de vijf maanden dat de wedstrijd duurt, niet te roken.

De klassen die erin slagen kunnen een aantal prachtige prijzen winnen waaronder een klasreis naar Barcelona! Maar het belangrijkste is natuurlijk dat duizenden jongeren - vorig jaar meer dan vierduizend deelnemers! - zich vrijwillig engageren om heel die periode, en hopelijk ook daarna, niet te roken. Een korte periode, maar die kan voor de doelgroep (leerlingen van de eerste graad van het secundair) wel doorslaggevend zijn. Onderzoek toont aan dat hoe langer iemand het-beginnen-met-roken kan uitstellen hoe groter de kans wordt dat hij of zij rookvrij blijft. Deze wedstrijd in klasverband helpt jongeren niet te beginnen en de klasgenoten steunen en beonvloeden elkaar om rookvrij te blijven.

De wedstrijd loopt in een tiental andere Europese landen. Vorig jaar schreven in Vlaanderen 4.023 leerlingen uit 216 klassen in. Meer dan de helft van de leerlingen en klassen slaagden in de opdracht om hun klas gedurende vijf maanden rookvrij te houden. De klassen die het wensen kunnen corresponderen met de buitenlandse deelnemers. Duitsland en Finland hebben de deelnemende klassen op Internet gezet www.ift.-nord.de/sfc en www.jyu.fi/no-smoking

Meer info?Pascale Hoelebrandt, Willy Sarlee, Marleen Lambert: 02/42.24.949 (pascale.hoelebrandt@vig.be)
www.vig.be