Presentatie onderzoek SKB / NWO naar werkstress in Nederland

Datum nieuwsfeit: 15-11-1999
PERSBERICHT

Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Afd. Voorlichting & Communicatie
2509 AC DEN HAAG

Gezamenlijke persuitnodiging van SKB en NWO

Persconferentie
3 november 1999

Onderzoeksresultaten tonen werkdruk en werkstress in Nederland

Maandag, 15 november presenteren onderzoekers van de Stichting Kwaliteitsbevordering Bedrijfsgezondheidszorg (SKB) en het NWO-programma Psychische Vermoeidheid in de Arbeidssituatie (PVA) in een persconferentie de resultaten van een grootscheeps onderzoek naar het vóórkomen en de spreiding van werkdruk en werkstress in Nederland. Voor dit onderzoek werden tussen 1996 en 1999 de beleving en beoordeling van de werksituatie van werknemers in elf bedrijfstakken in kaart gebracht. De steekproef betreft bijna 70.000 werknemers (ruim één procent van de beroepsbevolking), waardoor genuanceerde uitspraken mogelijk zijn. Tijdens de persconferentie worden de belangrijkste resultaten toegelicht. Ook zal de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid J.F. Hoogervorst het eerste exemplaar van de publicatie Werkstress in Beeld in ontvangst nemen. FNV vice-voorzitter K. Rozemond en R.W.P.A.M. de Leij, directeur sociale zaken VNO-NCW geven commentaar op de onderzoeksresultaten.

Mediavertegenwoordigers zijn hierbij van harte welkom. De persbijeenkomst op maandag 15 november van 17.00 tot 18.00 uur vindt plaats in het gebouw van NWO, Laan van Nieuw Oost Indië 131, Den Haag (ontvangst vanaf 16.30 uur).

Het onderzoek geeft onder meer antwoord op de volgende vragen.
- Welke bedrijfstakken scoren het slechtst op werkdruk en werkstress?
- Hoe ziet de werknemer met werkstress eruit?

- Wat zijn de gevolgen van de informatie- en diensteneconomie voor de psychische belasting van werknemers?

- Hebben mannen meer last van werkdruk dan vrouwen?
- Werknemers in lagere functies verzuimen het meest. Komt dat door de hoge werkdruk en werkstress?

- Wat zijn werkdruk en werkstress en hoe breng je ze in kaart?

Programma persconferentie

Vanaf 16.30 uur Ontvangst
17.00 Inleiding door drs. R.J. Fortuin, directeur SKB 17.05 Presentatie belangrijkste resultaten door prof. dr. T.F. Meijman, voorzitter PVA
17.15 Overhandiging eerste exemplaar van Werkstress in Beeld aan J.F. Hoogervorst, staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid 17.20 - Reactie van de staatssecretaris
- Reactie K. Rozemond, vice-voorzitter FNV en lid Stichting van de Arbeid
- Reactie R.W.P.A.M. de Leij, directeur
sociale zaken VNO-NCW en lid Stichting van de Arbeid 17.40 Gelegenheid voor het stellen van vragen

In verband met de zaalruimte verzoeken wij u uw komst te melden bij NWO, afd. Voorlichting & Communicatie, tel. 070 3440713, fax 070 3850971, e-mail (news@nwo.nl).

99-35e

Hilde ter Laak
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) Afdeling Voorlichting & Communicatie
2509 AC DEN HAAG