Voorzitter directieraad Cordaid aanvaardt nieuwe functie

Datum nieuwsfeit: 16-11-1999

CORDAID

VOORZITTER DIRECTIERAAD CORDAID AANVAARDT NIEUWE FUNCTIE

Oegstgeest, 16 november 1999

VOORZITTER DIRECTIERAAD CORDAID AANVAARDT NIEUWE FUNCTIE

Mevrouw C.J.W.M. Aquarius, voorzitter van de directieraad van de katholieke ontwikkelingsorganisatie Cordaid, is per 1 april 2000 benoemd tot algemeen directeur van de stichting Daelzicht in Heel (L). Stichting Daelzicht is een organisatie in Noord- en Midden- Limburg, die vele vormen van zorg en ondersteuning biedt aan ongeveer 1100 mensen met een verstandelijke handicap.

Mevrouw Aquarius is voorzitter van de Cordaid-directieraad sinds juni 1997. Eind december 1996 maakten de ontwikkelingsorganisaties Bilance, Memisa en Mensen in Nood bekend nauwer samen te willen werken. Om hun integratieproces zo effectief mogelijk te laten verlopen, werd een extern voorzitter aangezocht voor een periode van drie jaar. In 1998 kwam een definitieve fusie in zicht. Aquarius gaf als voorzitter van de directieraad, waarin naast haar de drie directeuren van de betrokken organisaties zitting hebben, het fusieproces voortvarend gestalte. De fusie wordt eind 1999 een feit.
Cordaid zal vanaf 1 januari 2000 gevestigd zijn in Den Haag en vertegenwoordigt alle aspecten van ontwikkelingssamenwerking: noodhulp, structurele armoedebestrijding en de opbouw van gezondheidszorg in ontwikkelingslanden. Cordaid beschikt over een jaarlijks budget van zo'n 300 miljoen gulden, afkomstig van de Nederlandse overheid, de Europese Unie en particuliere donateurs die het werk van Bilance, Memisa, Mensen in Nood en Vastenaktie ondersteunen. Bij Cordaid werken ruim 250 mensen.

Mevrouw Aquarius blijft conform de afspraken tot 1 juni 2000 het voorzitterschap van de directieraad van Cordaid in deeltijd vervullen. In de nieuwe structuur van Cordaid is de algemeen directeur voorzitter van de directieraad. Hans Kruijssen, die in deze functie inmiddels is benoemd, zal de taken van Cock Aquarius na 1 juni 2000 overnemen en als voorzitter van de directieraad in functie treden. Cordaid heeft prettig met Cock Aquarius samengewerkt. Het succes van de fusie is in belangrijke mate aan haar inzet te danken. Cordaid wenst haar in haar nieuwe functie succes en de stichting Daelzicht onder haar leiding alle goeds toe.

Meer informatie
Marjolein Schuurmans, hoofd Externe Communicatie van Cordaid, op tel 06 5342 8003.

16 nov 99 13:52