Klantentevredenheidsonderzoek Vlaams departement WVC

VAN HET MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

16 NOVEMBER 1999

Klantentevredenheidsonderzoek bij departement WVC

Het departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap neemt het voortouw in het onderzoek naar de tevredenheid van haar klanten. Ongeveer 600 gemeentelijke jeugddiensten, organisaties voor maatschappelijk opbouwwerk, ziekenhuizen en diensten voor gezinszorg kregen begin november een uitnodiging in de bus om hieraan deel te nemen. Door te peilen naar hun ervaringen en verwachtingen wil het departement de kwaliteit van zijn dienstverlening verbeteren.

De Vlaamse overheid meent dat hoge kwalitatieve verwachtingen over de prestaties van het Vlaams openbaar bestuur terecht zijn. Het behoort tot de opdracht van een goed bestuur om systematisch te luisteren naar de signalen uit de samenleving en daar op gepaste wijze op in te spelen. Er moet daarbij sprake zijn van een juiste balans tussen de verschillende eisen van servicegerichtheid enerzijds, en de juridische, politieke en organisatorische eisen anderzijds.

Om dit onderzoek op een objectieve en deskundige wijze te laten plaatsvinden, werd de opdracht uitbesteed aan het Nederlandse 'Research voor Beleid BV'. Voor het eigenlijke veldwerk, het afnemen van de enquêtes, doet het onderzoeksbureau een beroep op SEIN, het Sociaal Economisch Instituut van het Limburgs Universitair Centrum te Diepenbeek.

In een eerste fase beperkt het onderzoek zich tot de dienstverlening aan instellingen en diensten uit de volgende sectoren: het lokaal jeugdwerk, de gezinszorg, het maatschappelijk opbouwwerk en de algemene en psychiatrische ziekenhuizen.

Ongeveer 1200 personen uit een 600-tal organisaties werden voor een diepte-interview uitgenodigd. Zij zullen in de komende weken uitgebreid bevraagd worden over hun behoeften, verwachtingen en ervaringen. De vragen gaan onder meer over de afhandeling van hun aanvragen tot subsidiëring en erkenning, het verloop van inspecties en de verstrekte informatie.

Eind februari 2000 zullen de onderzoeksresultaten en de verbeteringsaanbevelingen gekend zijn. Het uiteindelijke opzet van het onderzoek is niet zozeer het verleden te beoordelen dan wel toekomstgericht de klantgerichtheid en klantvriendelijkheid van de dienstverlening te evalueren en waar mogelijk te vereenvoudigen. Het streven naar een kwaliteitsvolle dienstverlening is immers één van de pijlers van het nieuwe Vlaamse Regeerakkoord.

Zowel de secretaris-generaal van het departement, Guido Deblaere, als de betrokken leidend ambtenaren en de administraties Gezin en Maatschappelijk Welzijn, Gezondheidszorg en Cultuur engageren zich om de conclusies uit het rapport op een dynamische wijze aan te wenden teneinde tegemoet te komen aan de terechte eisen en verwachtingen van hun klant-organisaties.

Voor meer informatie : Luc Moens, afdelingshoofd Coördinatie en Beleidsvoorbereiding
Tel (02)553 31 08 Fax (02)553 31 07 E-mail: (luc.moens@wvc.vlaanderen.be)
Website: www.wvc.vlaanderen.be