ClickChoice categoriseert Wiskunde sites voor het onderwijs

Datum nieuwsfeit: 16-11-1999

- PERSBERICHT -

Putten, 16 november 1999

ClickChoice gaat Wiskunde sites categoriseren op relevantie en bruikbaarheid voor het onderwijs.

ClickChoice B.V., een Vanenburg Group Company en directie ICT (kennisnet) hebben een overeenkomst getekend om in de komende maanden wiskundesites te gaan categoriseren op relevantie voor het onderwijs. Het categoriseren zal geschieden door een Virtuele Community van 30 wiskunde docenten, die 'on-line' de sites in verschillende categorieën zullen indelen. De categorieën corresponderen met de opbouw van de lesstof voor het wiskunde onderwijs, zowel voor de onder- als bovenbouw.

Het project 'Zoeken, vinden, filteren'
Het project is een onderdeel van het kennisnet project 'Zoeken, vinden, filteren'. Doel van het project is om docenten, scholieren en ouders beter in staat te stellen voor hen relevante informatie ten aanzien van het vak wiskunde op het Internet te vinden. De voorbereiding voor het project zijn momenteel in volle gang. Betrokkenen verwachten dat het project binnenkort van start zal gaan en zal doorlopen tot juni 2000.

Volgens Harro Pool, Business Development Manager bij ClickChoice Europe, is voor wiskunde gekozen omdat het vak een logische onderwijskundige opbouw kent en zich bij uitstek leent om op deze wijze te worden gecategoriseerd. "Dit stelt ons in staat om de systemen en software van ClickChoice Europe B.V. op een uiterst valide wijze te testen. Als het voor wiskunde mogelijk is om categorieën aan te brengen binnen het aanbod van websites dan moet dat voor andere vakken ook mogelijk zijn," aldus Harro Pool.

ClickChoice en kennisnet
Kennisnet heeft voor het gebruik van de software van ClickChoice Europe B.V. gekozen omdat men ervan overtuigd is dat hiermee een waardevolle bijdrage kan worden geleverd aan het onderwijs. Er is zo'n enorme hoeveelheid informatie op het Internet dat mensen kunnen verdrinken in een overvloed van websites. Studenten hebben toegang nodig tot voor hen relevante informatie, afgestemd op de verschillende fases van hun opleiding. Maar er is zoveel informatie dat iedere organisatie die miljoenen websites wenst te categoriseren een onmogelijke taak wacht. Kennisnet verwacht dat zij, in samenwerking met ClickChoice Europe B.V., in staat is door gebruik te maken van de combinatie van intelligente software, krachtige computers en het menselijk oordeel, het ongestructureerde informatie aanbod in een kansrijke informatiebron voor leerlingen te veranderen.

Harro Pool: "Wanneer het project ten aanzien van het vak Wiskunde succesvol blijkt en aan de doelstellingen van kennisnet voldoet, dan gaan we er van uit dat we samen met kennisnet alle schoolvakken op een dergelijke manier gaan aanpakken. Hiermee ontstaat op termijn een waardevol informatie aanbod, toegespitst op de behoeften van docenten en leerlingen en afgestemd op de fases binnen de verschillende opleidingen."

De werking van het project
Na het indelen van websites in verschillende categorieën kan aan docenten en leerlingen speciale software ter beschikking worden gesteld, die correspondeert met de, door deskundigen, aangebrachte classificatiecodes. Op deze manier kan bepaalde informatie heel gericht worden aangeboden, maar bijvoorbeeld ook worden afgeschermd.

Voor het project gaat kennisnet gebruik maken van het Internet Community Management System van Net Shepherd Inc., in Europa vertegenwoordigd door ClickChoice Europe B.V., één van de Founding Members van de Safe Internet Foundation die op 17 november aanstaande wordt gelanceerd tijdens het symposium "Veilig Internet voor Iedereen" in Lisse. Het Internet Community Management System maakt het mogelijk om optimaal gebruik te maken van de combinatie intelligente software en het menselijk oog om het Internet naar eigen criteria te classificeren en in te delen.

- EINDE PERSBERICHT -

Achtergrondinformatie (