MKB-Nederland: noodklok over zelfstandigen in ziekenfonds

Datum nieuwsfeit: 16-11-1999
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

16-11-1999
MKB-Nederland luidt noodklok over zelfstandigen in het ziekenfonds

In een brief aan minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, heeft MKB-Nederland de noodklok geluid namens zelfstandigen die door verplichte opname in het ziekenfonds er financieel fors op achteruit gaan.
In oktober heeft de Eerste Kamer ingestemd met de verplichte opname van zelfstandigen in het ziekenfonds met een belastbaar inkomen minder dan 41.200,- per jaar. Enkele weken geleden is de Belastingdienst daarom begonnen met de uitvoering van de wet. Dit heeft voor veel commotie gezorgd bij ondernemers die meer moeten gaan betalen voor de ziektekostenverzekering nu zij verplicht worden opgenomen.

In de brief aan minister Borst vraagt MKB-Nederland de Belastingdienst genuanceerd te laten omgaan met het toetsen van het inkomen op basis waarvan beoordeeld wordt of een ondernemer in het ziekenfonds wordt opgenomen. Veel ondernemers voorzien dat zij slechts voor een korte periode via het ziekenfonds zullen zijn verzekerd tegen ziektekosten. Bijvoorbeeld omdat zij in de toetsingsperiode van drie jaar, door omstandigheden en bij uitzondering, één slecht jaar hebben gekend. Bij terugkeer naar de particuliere markt kunnen zij evenwel worden geconfronteerd met nieuwe acceptatieprocedures, vaak resulterend in hogere premies. Dit treft vooral oudere ondernemers en zelfstandigen met chronische aandoeningen. MKB-Nederland pleit er in de brief aan de minister voor, dat terugkerende ondernemers weer onder de dezelfde voorwaarden moeten worden geaccepteerd door particuliere verzekeraars.

Man en vrouw tezamen
In ondernemingen die worden gedreven door man en vrouw tezamen, wordt vaak de figuur van de man-vrouw maatschap of vennootschap onder firma gekozen. Beide partners in deze figuren worden vanaf volgend jaar verplicht in het ziekenfonds opgenomen, daar waar zij nu gezamenlijk op een particuliere polis zijn verzekerd. Dit resulteert in grote negatieve inkomenseffecten. Naar het oordeel van MKB-Nederland moeten partners in deze gevallen daarom als eenheid worden beschouwd. Vrouwen oefenen vaak in deeltijd een bedrijf uit en zijn via de partner particulier, collectief particulier of semi-publiek verzekerd. Vanaf volgend jaar zijn zij veelal verplicht verzekerd via het ziekenfonds. Dit resulteert in veel gevallen in een relatief grote inkomensachteruitgang. Ook dit effect van de verplichte opname van zelfstandigen in het ziekenfonds stuit MKB-Nederland tegen de borst.

In de brief aan de minister laat MKB-Nederland weten dat zij nog steeds achter de doelstellingen van de nieuwe Ziekenfondswet staat: een sterkere inkomenspositie voor zelfstandigen met een kleine beurs´. De werkgeversorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf gaat er echter vanuit dat minister Borst daar waar ongewenste effecten optreden, tot reparatie van wetgeving zal overgaan.