Holland Fashion op Modevakbeurs in Parijs

Datum nieuwsfeit: 16-11-1999

HOLLAND FASHION EN FRANCE

INTERSÉLECTION - PARIJS, 16-19 NOVEMBER 1999

Nederland exporteerde in 1998 voor ƒ 7,6 miljard aan kleding.

Het zwaartepunt van de kledingexport ligt bij twee afzetmarkten, te weten Duitsland met een exportaandeel van 32% en België met een exportaandeel van 25%. Dat maakt de branche kwetsbaar en daarom stimuleert FENECON haar leden tot het voeren van een offensief exportbeleid om te komen tot een betere spreiding van de afzet over de landen van Europa.

Eén van die landen is Frankrijk met in 1998 8% exportaandeel. De export naar Frankrijk zit al een aantal jaren in de lift. In 1998 bedroeg de export van kleding naar Frankrijk ƒ 628 miljoen, een stijging met 14% ten opzichte van 1997, toen ƒ 551 miljoen werd afgezet. Volgens voorlopige cijfers van het CBS tot en met augustus 1999 steeg de export van kleding naar Frankrijk met 7% ten opzichte van dezelfde periode in 1998. Met marktstudies en seminars worden de Nederlandse kledingfabrikanten bewust gemaakt over de afzetkansen en het zaken doen in Frankrijk. Hoogtepunt van het FENECON-export promotieprogramma Frankrijk is dat de Nederlandse exporteurs tijdens de komende vakbeurs voor grootdistributeurs Intersélection te Parijs op bijzondere wijze onder de aandacht worden gebracht van de inkopers. Een project dat in nauwe samenwerking met de EVD, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, is ontwikkeld.

Nederland is aldus voor de komende beurs uitgeroepen tot eregast. In totaal nemen vijftien gerenommeerde kledingbedrijven deel en zeven daarvan participeren in een speciaal promotieproject.In hal 1 van de beurs zal een Holland Fashion stand worden ingericht, die dient als ontmoetingsplaats voor bedrijven, pers en inkopers. Het eregast project is voorafgegaan door een uitgebreid publiciteitsprogramma, in de vorm van advertenties, publicaties, persberichten en het verzenden van duizenden uitnodigingen naar (potentiële) afnemers.

Tijdens de eerste beursdag, dinsdag 16 november a.s. zal om 16.00 uur in de Holland Fashion stand een VIP-bijeenkomst gehouden worden voor pers en inkopers, in aanwezigheid van de heer Ch.R. van Beuge, Nederlands ambassadeur te Parijs en FENECON-voorzitter mr. Harry van Dalfsen.