Oproep organisaties tot handhaven bestemmingsplan

Datum nieuwsfeit: 16-11-1999
Stichting Natuur en Milieu

Utrecht, 16 november 1999

Handhaaf bestemmingsplan bij plannen voor infrastructuur

Handhaaf het bestemmingsplan in de procedure voor de aanleg van snelwegen, spoorlijnen en andere grote infrastructurele projecten. Dat is nodig in het belang van natuur, milieu, landschap en leefbaarheid. Deze dringende oproep richt een groot aantal maatschappelijke organisaties*) vandaag aan de Tweede Kamer. De Kamer behandelt donderdag aanstaande de nieuwe Tracéwet van minister Netelenbos. De nieuwe wet bepaalt dat bij de uitvoering van een tracébesluit het bestemmingsplan terzijde wordt geschoven om vertraging van de procedure te voorkomen.

De organisaties - waaronder ANWB, VNG, NIROV en natuur- en milieuorganisaties - doen hun oproep omdat grote infrastructurele projecten tot in lengte van jaren de ruimtelijke inrichting van ons land bepalen. Het bestemmingsplan is bij uitstek geschikt om zorg te dragen voor een goede inpassing van een project in zijn omgeving. Het schrappen van het bestemmingsplan in de nieuwe wet heeft als gevolg dat beslissingen over grote infrastructurele werken in de toekomst uitsluitend in Den Haag worden genomen. Lokale belangen verliezen hun volwaardige plaats in de besluitvorming en noodzakelijke 'checks and balances'gaan verloren. Een tracébesluit kan al worden uitgevoerd voordat de discussie over inpassing van het tracé is afgerond. Als inpassing grote problemen geeft voor natuur, milieu, landschap en leefbaarheid, is er geen weg terug meer.

De organisaties wijzen de Kamer erop dat er al voldoende waarborgen zijn om vertraging te voorkomen. Stroperige besluitvorming heeft meer van doen met een gebrekkig management van de procedure dan met juridische constructies. Er is vooral veel tijdwinst te bereiken met een goede beheersing van de informele fase voorafgaand aan de inspraakprocedure. Ook kan de rijksoverheid vaker gebruik maken van bestaande wettelijke bevoegdheden om versnelling van de procedure te bewerkstelligen.

*) Vereniging Nederlandse Gemeenten, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB, Instituut voor Publiek en Politiek, Nederlands Instituut voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, Stichting Natuur en Milieu, Vereniging Milieudefensie, Unie van Provinciale Landschappen, de 12 provinciale Milieufederaties

Nadere inlichtingen:
Stichting Natuur en Milieu, tel 030-2331328: Jessica Hoitink (privé 030-2721054) Marijke Brunt (privé 030-2316169)
Vereniging Nederlandse Gemeenten, tel. 070-3733676: J. van Rijckevorsel