Serie geslaagde seminars Navision Software Manufacturing

Datum nieuwsfeit: 16-11-1999

Serie geslaagde seminars

Roadshow Navision Manufacturing

In mei 1999 introduceerde Navision Software Nederland de nieuwe productlijn Navision Manufacturing voor industriële organisaties op de Nederlandse markt. Op 16, 23 én 25 november jl. werd een reeks van zeer geslaagde seminars georganiseerd, om industriële organisaties in Nederland kennis te laten maken met de nieuwe productlijn van Navision Software Nederland. Op drie plaatsen (Eindhoven, Zwolle en Den Haag) konden bezoekers presentaties bijwonen van de 'Authorized Manufacturing Partners' van Navision Software, presentaties van de heer A.D. Muilwijk van Jansen MI Consultants en twee enthousiaste gebruikers per seminar die hun ervaringen met de implementatie van Navision Manufacturing deelden. Ook hardware-leverancier IBM was aanwezig en lichtte de samenwerking tussen IBM en Navision Software Nederland nader toe. De opkomst mag heel goed genoemd worden en de presentaties dragen zeker bij aan een prominente positie van Navision Manufacturing in de Nederlandse markt.

De presentatie van de heer A.D. Muilwijk met als titel `Waarom is een aardbei rood', een intrigerende vraag waarmee hij zijn lichtelijk provocerende presentatie begon. Hierin maakt hij duidelijk dat de markt steeds veeleisender wordt, klanten uniekere producten willen hebben met meer service tegen lagere kosten en dit alles ........ in steeds minder tijd. Met deze marktvisie stelt de heer A.D. Muilwijk dan ook dat de kleinere bedrijven niet worden overgenomen door de grotere maar de langzame door de snelle. Organisaties moeten dus steeds meer proces- en operationele flexibiliteit ontwikkelen en een steeds hoger anticipatievermogen opbouwen, teneinde in te kunnen springen op de behoeften van de markt. De nadruk in dit alles wordt gelegd op hoe het product wordt gemaakt, in plaats van wat er wordt gemaakt. En dat dit ook daadwerkelijk de behoefte van de markt dekt. Een outside-in benadering in plaats van een inside-out benadering. Om dit waar te kunnen maken is een nieuwe generatie ERP pakketten noodzakelijk (compositaire systemen). Deze systemen kunnen die proces- en operationele flexibiliteit verschaffen die nodig is in deze benadering. Deze `aardbeien hoeven dus niet rood te worden van opwinding/schaamte, maar kunnen in alle rust, weloverwogen beslissingen nemen en deze ook daadwerkelijk direct doorvoeren binnen de onderneming op operationeel niveau.

De klant aan het woord

De gastsprekers die hun ervaringen met de implementatie van Navision Manufacturing in hun organisatie presenteerden, waren allen bijzonder enthousiast over het product en de ongekende flexibiliteit van Navision Software. Elk van deze bedrijven kent specifieke producten en productiewijzen.

Vlastuin Metaalcomponenten B.V., toeleverancier van componenten voor transportmiddelen, wil van haar klanten het onderdeel 'componenten zorg' overnemen. Integratie van deelsystemen, vermindering dubbele werkzaamheden en stroomlijnen van het planningsproces stonden hier centraal bij de keuze en implementatie van een nieuwe ERP-systeem. "Door Navision Software werken wij momenteel met een optimale planning en is de handmatige urenverwerking tot een minimum gereduceerd", aldus een tevreden heer L. van Bruchem, bedrijfsleider bij Vlastuin Metaalcomponenten.

Voor Metaalwarenfabriek Umefa producent en leverancier van producten voor de vrijetijdssector als camping en watersport benodigdheden, waren belangrijke motieven bij de uiteindelijke keuze: het millennium én aanwezige kennis van specifieke bedrijfsprocessen bij de Navision Partner.

Sonoco Nederland is één van de grootste producenten in de wereld van (industriële) verpakkingsmaterialen. Genoodzaakt door een millenniumprobleem en door minder goede internationale ervaringen met een andere ERP-applicatie heeft deze organisatie gekozen voor een oplossing die wel internationaal, snel inzetbaar is en naar hun specifieke 'varianten' problematiek kan oplossen. "Wij waren opzoek naar een systeem dat tegen relatief lage kosten en met een korte implementatietijd op internationaal niveau oplossingen kan bieden voor onze totale organisatie. Die oplossing hebben wij gevonden in Navision Software dat wereldwijd sterk is vertegenwoordigd en in een Navision Solution Center, dat ervaring heeft op het gebied van productieautomatisering en internationale projecten", vertelt de heer J. Wolf, financieel Manager bij Sonoco. "Met Navision Software zijn wij in staat onze voorraden beter te controleren en aan te sturen, hebben wij beter inzicht middels adequate management informatie en efficiency voordeel doordat alle informatie on-line beschikbaar is". De heer Wolf besluit: "Navision Software is een bewezen solide basis voor verdere internationale implementatie".

Weidmuller B.V., producent en leverancier van elektronische componenten, heeft na ervaringen met hun huidige systemen behoefte aan flexibiliteit en toegankelijkheid tot de informatie waarbij reeds goede ervaring werden opgedaan met Navision Software bij de Duitse moedermaatschappij.

Samenvattend kan geconcludeerd worden dat klanten flexibiliteit, snel inzicht in informatie en kennis van specifieke processen en problematiek bij de partners van Navision Software Nederland, essentieel van belang achten voor het succesvol implementeren van Navision Manufacturing binnen hun onderneming. Het samenwerken tussen de verschillende Manufacturing Partners, Navision Software Nederland en IBM is hierbij een succesvol initiatief gebleken wat perspectief biedt voor de toekomst.