Accell Group stelt verwachtingen neerwaarts bij

Datum nieuwsfeit: 17-11-1999

Accell Group stelt verwachtingen neerwaarts bij

Heerenveen, 17 november 1999 Accell Group N.V. maakt bekend dat in tegenstelling tot eerdere uitspraken de netto winst over 1999 achter zal blijven bij de netto winst over 1998. Ondanks de goede reacties van de markt op de nieuwe modellen en de daaruit voortvloeiende hoge orderontvangsten zijn als gevolg van een sterke koersstijging van de Japanse Yen (ca. 20% sinds juni 1999) de inkoopprijzen van diverse fietscomponenten gestegen. Accell Group kan de gevolgen hiervan slechts op termijn doorberekenen, waardoor de marges onder druk staan.

Voor 1999 gaat de Directie van Accell Group thans uit van een netto winst die ongeveer 30% tot 35% lager zal zijn dan in het afgelopen boekjaar. Naar verwachting zal de omzet zich ongeveer op het niveau van vorig jaar handhaven.

Naast de koersstijging van de Yen heeft Accell Group te kampen met storingen in de materiaaltoevoer als gevolg van de aardbevingen in Taiwan. Het in september geïntroduceerde nieuwe modellenprogramma kenmerkt zich door een aantal innovaties, zoals het verstelbare stuur, waarvan de productie plaats vindt in Taiwan. De aardbevingen aldaar hebben locaal geleid tot verstoringen in het productieproces, waardoor de levering van de benodigde componenten is vertraagd. Dit heeft geleid tot een tijdelijk productiviteitsverlies bij Accell Group, waardoor de uitleveringen zijn achtergebleven.

Inmiddels zijn diverse maatregelen genomen om de problemen te ondervangen. De effecten hiervan zullen in 2000 zichtbaar worden.

Vooruitzichten 2000

Mede door de verwachte positieve bijdrage van Sparta, de goed gevulde orderportefeuille en de door gevoerde maatregelen verwacht de Directie van Accell Group dat de resultaten zich in 2000 weer in belangrijke mate zullen herstellen.