CA motor achter Mika Hakkinen's Formule 1-overwinning

Datum nieuwsfeit: 17-11-1999

CA motor achter Mika Hakkinen's Formule 1-overwinning

WEST MCLAREN RIJDER VEROVERT TWEEDE ACHTEREENVOLGENDE FORMULE 1 GRAND PRIX TITEL

Nieuwegein, Islandia, 17 november 1999 - Unicenter TNG, enterprise management software van Computer Associates, heeft een belangrijke rol gespeeld bij de succesvolle verdediging van de wereldtitel van Mika Hakkinen (West McLaren Mercedes) in het Formule 1 Grand Prix kampioenschap.

Het West McLaren Mercedes team profiteerde van de geavanceerde enterprise management functionaliteit van Unicenter TNG, waardoor Hakkinen en zijn auto optimaal konden presteren.

"Deze Formule 1-wereldtitel zou niet mogelijk zijn geweest zonder de superieure technologie die West McLaren Mercedes in haar raceauto's inbouwt", zegt Mika Hakkinen. "In de zeer concurrerende Formule 1 wereld moeten we kunnen beschikken over de meest geavanceerde technologie om daarmee concurrentievoordeel te behalen. De software van CA heeft daar een belangrijk aandeel in."

Als technologiepartners hebben CA en West McLaren software voor het weergeven en analyseren van telemetriegegevens ontwikkeld. Technici van West McLaren Mercedes die bij het racen en testen betrokken zijn, gebruiken deze software. Deze 'real-time' oplossing maakt gebruik van Unicenter TNG om kritische functies van de auto te bewaken en om de prestaties en operationele gegevens tijdens testritten en races weer te geven. Unicenter TNG zorgt voor een driedimensionale weergave van de auto en de gegevens. Dankzij deze geavanceerde automatiseringsomgeving heeft het team een virtueel beeld van de prestaties van de auto tijdens de race.

"In de loop van het seizoen gebruikten we softwareproducten van CA om belangrijke historische gegevens over omstandigheden die van invloed zijn op de prestaties van de auto te bewaken en weer te geven", zegt Ron Dennis, groepsdirecteur van TAG McLaren. "Het technologische voordeel van het team droeg bij aan Mika's tweede achtereenvolgende Formule 1 wereldkampioenschap.

Door de toepassing van de geavanceerde functionaliteit van Unicenter TNG kan het West McLaren Mercedes team ook complexe informatie bewaken bij snelheden van meer dan 290 kilometer per uur.

"De prolongatie van Hakkinen's titel met een auto die profiteert van Unicenter TNG-technologie toont bovendien aan dat CA-oplossingen ook inzetbaar zijn in niet-traditionele IT-applicaties", zegt Marc Sokol, senior vice president en general manager global marketing bij CA. "Unicenter TNG biedt West McLaren Mercedes een concurrentievoordeel dat deel uitmaakt van het historische resultaat dat Mika Hakkinen heeft bereikt."

Over Computer Associates
Computer Associates International, Inc. (NYSE: CA) is wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfskritische software voor zakelijk gebruik. Computer Associates levert software, ondersteuning en integratiediensten in meer dan 100 landen over de hele wereld. Het bedrijf telt 17.500 medewerkers en realiseerde over het fiscale jaar 1999 een omzet van 5,3 miljard US dollar. Bij de Nederlandse vestiging van Computer Associates in Nieuwegein werken ruim 150 mensen. U kunt CA bereiken op het world wide web www.cai.com of via www.cai.com/offices/holland/.

TAG McLaren
TAG McLaren, gevestigd in Woking (Engeland) is sinds 1966 betrokken bij de ontwikkeling en bouw van Formule 1 Grand Prix raceauto's. In 1995 sloot het bedrijf met Mercedes-Benz een langdurige samenwerkingsovereenkomst af voor de levering van motoren. TAG McLaren International is één van de meest succesvolle raceteams ter wereld. Sinds de deelname aan het Formule 1 kampioenschap hebben auto's die door het McLaren team zijn ontwikkeld in totaal 122 Grand Prix overwinningen, drie Indianapolis 500 zeges, vijf achtereenvolgende Can-Am sportauto-overwinningen en één eerste plaats tijdens de Le Mans 24-uurs race behaald.

###

Alle producten en merknamen waaraan gerefereerd wordt, zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Computer Associates B.V.
Aad Jan Roos (PR Officer)
Tel. (030) 604 83 45
Fax (030) 605 12 34