Overvallers taxichauffeurs Amersfoort aangehouden

Politiebericht

Korps: Utrecht, plaats: Amersfoort 11/17/99

Overvallers taxichauffeurs aangehouden/
Amersfoort, 17 november 1999.

Vier overvallen en 1 beroving opgelost.

Op dinsdag 9 november heeft de politie van district Eemland-Zuid 2 verdachten aangehouden in verband met 4 overvallen en 1 beroving in de binnenstad van Amersfoort. Het betreft een 19-jarige en een 20-jarige man uit Amersfoort. Zij bekenden 3 overvallen op taxichauffeurs, 1 overval op een eetcafé en 1 beroving in de binnenstad te hebben gepleegd.

Enkele feiten.

Op 11 april 1999 beroofde de 20-jarige verdachte op de Torengang in Amersfoort een 17-jarige jongen uit Hoogland. De jongen liep door een steeg toen de verdachte hem benaderde en hem om een sigaret vroeg. Toen de jongen hem een sigaret gaf, pakte de man de jongen stevig vast en gaf hem een 'knietje'. De verdachte vroeg het slachtoffer om geld en ging er vandoor met fl. 50,-.

Op 2 mei 1999 overviel het verdachte duo rond 03.35 uur een eetcafé aan het Pieter Stastokerf in Amersfoort. De bedrijfsleider van het café was aan het opruimen doen de 20-jarige overvaller zich meldde bij de deur. Hij zei dat hij sigaretten wilde kopen. De bedrijfsleider opende de deur en werd vervolgens door de overvaller ondersteboven geduwd. Vervolgens bedreigde de overvaller het slachtoffer met een vuurwapen. Hij dwong hem het kasgeld af te geven. Hierna verliet de overvaller met een buit van ongeveer fl. 2000,- het café en verdween. Zijn 19-jarige medeverdachte stond gedurende de overval buiten op de uitkijk.

Op 8 juni rond 03.00 uur beroofde het duo een 33-jarige taxichauffeur uit Amersfoort op de Overtoom in Amersfoort. De chauffeur gaf onder bedreiging van een vuurwapen zijn portemonnee af. De mannen gingen er vandoor met fl. 400,-. Nog geen uur later vond er een soortgelijke overval plaats op een andere taxichauffeur. De 2 Amersfoorters beroofden op het Muiderslot te Amersfoort een 30-jarige taxichauffeur uit Amersfoort. Ook die werd met een vuurwapen bedreigd. De daders gingen er vandoor met de portemonnee van de chauffeur. Daarin zat fl. 900,-.

Twee dagen later op 10 juni beroofden de twee een 39-jarige taxichauffeur uit Leusden op de Van Zuilenlaan in Hooglanderveen. Hun werkwijze was ook hier weer hetzelfde. Na bedreiging met een vuurwapen gingen de overvallers er met fl. 300,- vandoor.

Verdovende middelen.

De overvallen en de beroving werden gepleegd onder invloed van verdovende middelen. Van het gestolen geld (in totaal circa fl. 3600,-) kochten de verdachten voornamelijk verdovende middelen en kleding.

De politie is ook een derde verdachte op het spoor. Dat is een 24-jarige man uit Amersfoort. Hij deelde mee in de buit en moet nog worden aangehouden.