EZ en MKB-Nederland op handelsmissie naar Lille

MKB Nieuws, bericht

17-11-1999
EZ en MKB-Nederland op handelsmissie naar Lille

Vandaag en morgen (woensdag 17 en donderdag 18 november) brengt een handelsmissie van MKB-Nederland onder leiding van staatssecretaris Ybema van Economische Zaken en voorzitter De Boer een bezoek aan het Noord-Franse Lille. Zo´n twintig bedrijven met (verdere) exportmogelijkheden nemen aan deze handelsmissie deel.

Export is belangrijk voor het Nederlandse bedrijfsleven en zal steeds belangrijker worden. Dit geldt in het bijzonder voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) in ons land, dat nog een enorm onbenut exportpotentieel heeft.

Frankrijk: interessante markt
Met zijn bijna 60 miljoen consumenten is Frankrijk een interessante exportmarkt voor Nederlandse bedrijven. Het ligt op 3,5 uur reisafstand gunstig ten opzichte van Nederland. Na Duitsland en België, is het de derde grootste afzetmarkt. De Nederlandse handel met Duitsland is echter driemaal zo groot als die met Frankrijk, terwijl Duitsland maar 20 miljoen meer consumenten heeft. Verder floreert de Franse economie dankzij het toegenomen vertrouwen van de Fransen in de toekomst. Daar komt bij dat de export in Frankrijk een grote vlucht genomen heeft en dat biedt ook goede mogelijkheden voor Nederlandse toeleveranciers. Bovendien stelt Frankrijk zich onder invloed van de Europese eenwording, steeds meer open voor andere landen. Het land is dus rijp voor een Nederlandse inhaalslag. De keuze is op Lille gevallen vanwege de Noord-Europese mentaliteit die er heerst en de grote economische veranderingen die in de regio hebben plaatsgevonden. Het gebied rond Lille (ook wel aangeduid met Nord/Pas-de-Calais) is heel aantrekkelijk voor buitenlandse ondernemers in de metaal, textiel, distributie, automobielindustrie, toeleveringsindustrie, groothandel en informatietechnologie en zakelijke dienstverlening. Maar ook voor andere sectoren en branches biedt deze regio volop exportkansen.

Het is de bedoeling dat de handelsmissie naar Lille het startsein wordt voor meer gezamenlijke (EZ en MKB-Nederland) handelsmissies naar buurlanden.