Bol.com start met muziek: cd's voordelig en snel in huis

Datum nieuwsfeit: 17-11-1999

Nieuwegein, 17 november 1999

CD'S VOORDELIG EN SNEL IN HUIS MET BOL.COM
Muziek online te beluisteren voor aankoop

Vanaf vandaag komen ook muziekliefhebbers aan hun trekken bij online mediawinkel bol.com. Op de Nederlandse site van BOL (www.bol.com) zijn 500.000 cd-titels toegevoegd aan het assortiment, waarbij van veel titels een aantal nummers beluisterd kan worden. De prijzen van cd's bij bol.com liggen gemiddeld 10 gulden lager dan bij reguliere verkoopkanalen. In veel gevallen de voordeligste aankoop. De laatste cd van Jamiroquai, 'Synkronized' kost bijvoorbeeld ƒ34,95 en de cd-dubbelaar van Doe Maar, 'Het Complete Hitoverzicht' ƒ39,95. Bij de platenzaak betaalt de consument voor deze cd-titels respectievelijk ƒ 44,95 en ƒ49,95.

Ter gelegenheid van de start van de verkoop van cd's geeft bol.com 4 muzieknummers cadeau: 'Driving Lesson' van Garbage, 'I will always love you' van Whitney Houston, 'We Three Kings/Carol Of The Bells' van Kenny G., en 'Cream Puff War' van Greatful Dead zijn na het gratis downloaden via www.bol.com dertig dagen te beluisteren. Met de komst van cd's is de vormgeving van de website aangepast. Ook is een reeks nieuwe features toegevoegd, zoals de BOL Cadeaubon en het persoonlijke verlanglijstje.

Net zoals bij de boeken, doet bol.com ook aanbevelingen voor cd's. De website geeft muziekadviezen op basis van een database met gegevens van 6 miljoen transacties. Doordat de gegevens zijn verwerkt tot clusters van muziekgebieden kan BOL verrassend goed voorspellen welke cd's klanten zullen bevallen. Als mensen regelmatig bij bol.com komen, houdt het systeem rekening met de ontwikkeling van hun smaak. "Het is verbazend hoe nauwkeurig het werkt. Op basis van een aantal favoriete titels geeft het systeem suggesties die vaak in goed de smaak vallen. Een snelle, maar vooral leuke manier, om nieuwe muziek op het spoor te komen", aldus Rick van Boekel, managing director van BOL Nederland. De cd's kunnen, net zoals de boeken, betaald worden met creditcard of acceptgiro. De verzendkosten bedragen NLG 3,95 per bestelling, ongeacht het aantal cd's. De partner van bol.com voor distributie van de cd's is DOCData.

Naast BOL Nederland zijn er BOL-winkels in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. BOL (Bertelsmann Online) is de internationale e-commerce onderneming van Bertelsmann AG, met DM 29 miljard omzet één van de grootste mediaconcerns ter wereld. Bertelsmann bestaat 164 jaar en is in handen van twee beheersstichtingen. Bertelsmann, het meest internationale mediabedrijf ter wereld, is groot geworden als uitgever van boeken, kranten en tijdschriften en richt zich steeds meer op muziek-, televisie-, online-, film- en radio-activiteiten. In totaal heeft Bertelsmann meer dan 65.000 mensen in dienst in 50 landen.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:

DLV Public Relations
Christel van der Boom