Politiebericht district Oost-Groningen

Bericht district Oost

Woensdag, 17 november 1999

Fietscontrole

De basiseenheid Stadskanaal van de regiopolitie Groningen organiseert in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, de scholen voor het voortgezet onderwijs en enkele plaatselijke fietshandelaren de komende weken een fietscontrole op enkele scholen voor het voortgezet onderwijs in de gemeentes Stadskanaal en Vlagtwedde.

De controle wordt georganiseerd in het kader van de landelijke actie: 'Val op, fiets verlicht!' Vermoed wordt dat een bepaalde groep schooljeugd op de fiets rijdt, dat niet helemaal aan de minimum verlichtingseisen voldoet. Uiteraard is de eigen veiligheid van de fietser van enorm groot belang. In deze tijd van duisternis en vies weer komt een goede verlichting goed van pas. Jaarlijks gebeuren door het niet hebben van een goede fietsverlichting vele ongevallen; vele eindigen met een slechte afloop. Ook in beide gemeentes is dat helaas het geval. De samenwerkende partners willen proberen om dit leed zoveel mogelijk te voorkomen. Fietsers hebben soms helemaal niet in de gaten, dat ze in het donker door het niet hebben van een goede verlichting niet opvallen.

Menige automobilist is wel eens voor verassingen komen te staan door een plotseling opdoemende fietser.

De dynamo wordt veelal niet aangezet; het trapt zo zwaar is dan de veel gehoorde klacht. Om van het totaal geen verlichting voeren nog maar niet te spreken.

Gezamenlijk met het onderwijzend personeel wordt met de leerling het onderwerp van 'verlichting' bespreekbaar gemaakt. Op enkele scholen wordt de actie ondersteund door het ter beschikking stellen van een taart voor de klas met de meeste 'goede' fietsen.

Daarnaast komt de mededeling, dat de politie repressief optreedt tegen degene die op zijn fiets of bromfiets geen goede verlichting voert. Voor een fietser betekent dit dat hij of zij een boete krijgt die ligt tussen de dertig en de vijftig gulden; voor een bromfietser tussen de veertig en de zeventig gulden.

De 'bekeuringsactie' die de politie uitvoert gaat niet alleen op voor de schooljeugd, maar ook voor de andere weggebruikers.

Noot:
De eerste controle die de politie met de partners uitvoert start op vrijdag,
19 november a.s. aan het Commeniuscollege aan de Boslaan in Onstwedde. De media is van harte welkom tussen 10.00 uur en 11.00 uur. Op dinsdag, 30 november a.s. zal de chef basiseenheid Stadskanaal in de Ubbo Emmius aan de Maarsdreef in Stadskanaal een taart uitreiken aan de klas die fietsverlichting het beste voor elkaar had.

Voor nadere informatie: Fré Sikkens, verkeerscoördinator Stadskanaal, telefoon: 050-5997500.

Voor nadere informatie voorlichting regiopolitie Groningen, telefoon: 050-5995010