KVD introduceert RSI Watcher

Probleemstelling : RSI
Oorzaak : Werkdruk
Oplossing : Bewustwording werkgedrag / werkhouding

KVD BV, een organisatie die zich bezig houdt met projectergonomie, heeft in samenwerking met WeDo Multimedia BV de RSI Watcher ontwikkeld. De RSI Watcher, een Nederlands produkt, is te verkrijgen bij KVD Ergonomics. Tevens kan er een demo van de RSI Watcher worden gedownload van het internet op www.rsiwatcher.nl.

Probleemstelling
RSI (Repetitive Strain Injury) is een groeiend maatschappelijk probleem dat hoge ziektekosten met zich meebrengt. In kantoren wordt er momenteel veel gedaan voor werknemers die veel met de computer werken. Een goede stoel, goed in -of verstelbaar meubilair, een goede verlichting, betere organisatie van de werkzaamheden. Allemaal noodzakelijke investeringen voor de computergebruiker, om de ziektekosten te drukken. Immers het belangrijkste bezit van een bedrijf is haar personeel. Echter RSI is een hardnekkig verschijnsel en kan, wanneer er niet op alle fronten aan preventie wordt gewerkt, toch de kop opsteken.

De belangrijkste oorzaak
De werkdruk (stress) neemt toe. Computergebruikers die veel en lang achtereen werken en onder hoge werkdruk staan, lopen de kans slachtoffer te worden van RSI klachten. De computergebruiker heeft niet in de gaten hoe hij / zij werkt met de computer, anders gezegd, hoe zijn / haar gedrag is achter de computer.

- oplossing -

De oplossing
Maak de computergebruiker bewust hoe hij / zij achter (werkhouding) en met (werkgedrag, te veel en te lang) de computer werkt. De RSI Watcher zorgt er nu voor, dat de computergebruiker zijn gedrag achter de computer kan inzien. Zowel muis als toetsenbord activiteit worden direct in grafieken weer gegeven.

Daarbij zorgt de RSI Watcher ervoor dat het werken met de computer verantwoord gebeurt door middel van break-meldingen. (pauze) De computergebruiker krijgt alleen een waarschuwing voor een break als hij / zij te lang achtereen werkt. Door voldoende afwisselende werkzaamheden zal de gebruiker geen onnodige breakmeldingen krijgen. Hoe minder breakmeldingen, hoe meer verantwoordelijk men werkt met de computer.

Voor meer informatie:
KVD Ergonomics