Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

ICL onthult opvallend groeiplan voor e-business

Datum nieuwsfeit: 17-11-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Persbericht

ICL ONTHULT OPVALLEND GROEIPLAN VOOR eBUSINESS

Forse uitbreiding bij Europa's leidende eBusiness-aanbieder als reactie op sterk stijgende vraag naar zijn deskundigheid op gebied e-Business


- 4.400 nieuwe banen: 3.700 in Europa en 700 in de VS
- Omvangrijk omscholings- en herplaatsingsplan voor medewerkers
- Oprichting van zeven 'eBusiness centres of excellence', Virtuele Colleges en Solutions Framework

- Overeenkomst met Nokia voor het ontwikkelen van applicaties voor (draadloos) mobiele telefoons

- Nieuwe contracten van detailhandelsconcern Kingfisher, de Finse Leonia Bank en Lloyds Register of Shipping

- Ontwikkeling van pan-Europese Internet handelsgemeenschap

LONDEN - IT-dienstverlener ICL annonceert een 330 miljoen gulden kostend plan om de eBusiness capaciteit van het concern internationaal uit te breiden. Deze plannen volgen op de verdubbeling van de eBusiness-omzet in het afgelopen jaar en een toename van de vraag naar ICL's deskundigheid in het ontwikkelen van een hele nieuwe generatie van Internetdiensten, voor non-desktop apparatuur als mobiele telefoons en interactieve digitale TV.

Keith Todd, de chief executive van ICL, zegt hierover: "De huidige Internetrevolutie gaat over banking, winkelen en zaken doen waar, wanneer en hoe mensen dat maar willen - met de PC, mobiele telefoon, TV, huishoudelijke apparatuur, systemen in de auto of spelconsoles."

Volgens de GartnerGroep, zal rond 2004 tenminste 40 pct. van de business-to-consumer transacties buiten de VS via draagbare, cellulaire apparatuur lopen. ('Mobile Phone Adoption Provides an Advantage in E-Business', GartnerGroup research note, oktober 1999).

Todd vervolgt: "Te weinig organisaties zijn bekend met de kansen en mogelijkheden die deze nieuwe kanalen bieden en van de kracht van het altijd en overal-model voor het omvormen van hun relaties met klanten. Het aantal organisaties dat zich bewust is van de uitdaging die het integreren van hun bedrijfsprocessen rond het Internet betekent, ligt n?g lager. De komende drie jaar komt er op dit gebied voor miljarden guldens aan opdrachten op ICL af en om die voorsprong uit te buiten breiden we nu zo agressief uit."

De groeistrategie van ICL voorziet in de creatie van 4.400 nieuwe banen in drie jaar tijd. Van die nieuwe plaatsen komen 3.700 in Europa en 700 in de Verenigde Staten. Bij ICL Nederland B.V. in Maarssen komen er 300 nieuwe banen bij. In ongeveer de helft van de gevallen gaat het om technische ontwerpers van eBusiness-websites. De rest betreft creatieve designers, projectmanagers, consultants en systeemintegrators.

Patricia Hewitt, de Britse minister voor electronic commerce en MKB, reageerde op de aankondigingen met: "In Groot-Brittanni? lopen we voorop in eBusiness en ik ben verheugd dat ICL zijn capaciteit op dit gebied gaat uitbreiden, vooral ook omdat dit enige duizenden hoogwaardige nieuwe banen in Europa oplevert."

Naast het cre?ren van nieuwe banen gaat ICL ook nog eens 4.000 medewerkers in het concern omscholen en herplaatsen. Ook dat programma is uitsluitend gericht op eBusiness-oplossingen. Dit laat zien hoe ICL zich committeert aan training, permanente educatie en transformatie van zijn bedrijfsactiviteiten om aan de eisen van de klant te kunnen voldoen.

Het concern gaat zeven Centres of Excellence opzetten in Denemarken, Duitsland, Finland, Ierland, Engeland en de VS. Deze centra gaan zich specialiseren in de ontwikkeling en toepassing van eBusiness-oplossingen.

Verder denkt de onderneming aan uitbreiding van het netwerk van "Virtuele Colleges", dat met veel succes draait in Denmarken, Finland en Zweden. Studenten krijgen aansluitend op hun universitaire studie gedurende 9 maanden bij ICL een combinatie van klassikale training, on-the-job ervaring en online opleiding. Succesvolle afsluiting van de cursus resulteert in een ICL-certificaat in eBusiness ?n een aanbod voor een permanente werkkring.

Een ander aspect van ICL's groeistrategie is de lancering van een Solution Framework, dat beproefde applicaties, kennis en methodologie?n omvat. De telkens opnieuw bruikbare componenten geven het concern een belangrijke pre boven de concurrentie, omdat eBusiness-oplossingen er vlugger mee kunnen worden opgeleverd en de zakelijke voordelen dus sneller voor de klant beschikbaar komen.

Esa Tihila, directeur eBusiness-services van ICL, hierover: "Wij passen deze bouwstenen toe om eBusiness-oplossingen extra snel te kunnen construeren. Het betekent simpel gezegd, dat we niet elke keer het wiel hoeven uit te vinden als we bijvoorbeeld een maatoplossing voor een online winkelsite moeten bouwen of een systeem voor thuisbankieren."

Verder annonceert ICL vandaag:

- Een overeenkomst met Nokia voor het ontwikkelen van WAP-toepassingen, met gebruikmaking van tools en WAP-servers van Nokia. WAP (Wireless Application Protocol) is een open, wereldwijd aanvaarde standaard die gemakkelijke en snelle doorzending van informatie naar mobiele telefoons, piepers en 'communicators' mogelijk maakt.


- Een contract met Kingfisher voor het ontwerpen, bouwen en operationeel runnen van wat een van de grootste intranets in Europa wordt. Kingfisher is een van de grootste non-food retailconcerns in Europa (waartoe filiaalbedrijven als B&Q, Comet, Superdrug en Woolworths behoren). Met het concernbrede intranet zijn alle 51.000 administratieve medewerkers en stafleden in staat om de in de onderneming aanwezige kennis beter gezamenlijk te gebruiken en te beheren.


- Een contract met de Leonia Bank, de tweede grote handelsbank in Finland, voor de levering WAP-applicaties waarmee de rekeninghouders online hun bankzaken kunnen afwikkelen via hun mobiele telefoon en informatie kunnen oproepen over hun rekening courant, betalingen, hypotheek etc.


- Een opdracht voor het ontwerpen, bouwen en implementeren van een Internetsysteem waarmee taxateurs en klanten van Lloyds Register of Shipping de levenscyclus, de technische staat en de veiligheidsgeschiedenis van elk van de ruim 6.400 schepen kunnen volgen. Voordelen van dit Internetsysteem zijn: minder administratieve rompslomp, lagere risico's en grotere maritieme veiligheid.


- Het, met support van de Ierse overheid, ontwerpen en bouwen van een pan-Europees business-to-business Internet-handelssysteem voor grote en middelgrote bedrijven. Ook de dagelijkse operatie van het systeem komt in handen van ICL. Met dit systeem kunnen kopers en aanbieders hun zaken elektronisch afhandelen. Het veilige geautomatiseerde proces reduceert de handelskosten, vergroot de efficiency en versterkt de klantenrelatie.

Geinteresseerden in de mogelijkheid van een baan in eBusiness bij ICL, kunnen bellen naar 0346-598840 of contactr opnemen via www.icl.nl, of internationaal www.icl.com.

NOOT VOOR DE REDACTIE:
ICL heeft in Europa een leidende positie als leverancier van eBusiness-oplossingen aan middelgrote en grote organisaties. Het ontwerpt, bouwt en verzorgt de dagelijkse operatie van oplossingen waarmee organisaties in staat zijn attractief en internactief transacties te sluiten op het Internet of met webgebaseerde technologie?n.

Bij het concern werken op dit moment 800 eBusiness specialisten verdeeld over enkele landen in Europa, waaronder Nederland. Vorig jaar realiseerde ICL op het terrein van eBusiness een omzet van ruim 250 miljoen gulden. Door de groei van meer dan 100 pct. op jaarbasis, verwacht ICL dat die omzet dit jaar meer dan half miljard zal bedragen. Volgens de marktonderzoekers van IDC groeit de Europese markt van Internetdiensten jaarlijks met 67 pct. IDC betrekt hierin diensten als consultancy, ontwerp, systeemintegratie, ondersteuning, beheer en outsourcing, samenhangend met ontwikkeling, exploitatie en beheer van Internet sites. ICL heeft al meer dan 500 belangrijke eBusiness-implementaties in Europa gerealiseerd voor leidende merken als AOL (America On Line), Arcadia, Bart Smit, BBC, Kesko, Nokia en SEGA. Alleen al in de afgelopen maand werden door ICL gebouwde/hosted websites meer dan 180 miljoen keer geraadpleegd -meer dan de grootste ISP's met gratis internettoegang.

ICL is verantwoordelijk voor de creatieve technologie achter nieuwe, innovatieve kanalen als:

- Applicaties voor WAP (Wireless Application Protocol) mobiele telefoons
- Branded Internet-toegang, web portal en interactieve winkelfaciliteiten voor de SEGA Dreamcast games console

- Ontwerp en bouw van de eerste interactieve digitale televisieservice via de kabel

- Internet-connectivity en toepassingen voor de Electrolux 'screenfridge'

ICL hanteert 900 verschillende producten van partnerbedrijven, zodat het de garantie heeft dat alleen 'best of breed' componenten in zijn oplossingen worden opgenomen. Microsoft software is een van de belangrijkste platforms waarop eBusiness-oplossingen van ICL zijn gebaseerd. Het concern heeft een wereldwijde geldende alliantie met Microsoft op het terrein van eBusiness en heeft honderden belangrijke oplossingen gebaseerd op Microsoft technologie?n.

eBUSINESS-ACTIVITEITEN IN NEDERLAND
Bij de Nederlandse vestiging van ICL in Maarssen groeien de eBusiness-activiteiten bij de verschillende disciplines flink. Volgens Chris Martlew, de directeur electronic business, is het aantal medewerkers van ICL Nederland dat zich met eBusiness bezighoudt in de afgelopen 12 maanden verdrievoudigd. Op dit moment zijn circa 130 medewerkers betrokken bij design, realisatie en hosting van websites, consultancy en helpdeskondersteuning namens Internetproviders. Ook het actuele issue van beveiliging voor bedrijven die zich op het Internet presenteren is een belangrijke activiteit van de ICL-specialisten, aldus Martlew. Hij verwacht dat de huidige groei zich in de komende jaren zal voortzetten. eBusiness-sites bouwde ICL Nederland intussen voor Bart Smit, Kras SterVakanties en Bloemenveiling Flora in Rijnsburg.

NIEUWE WERKGELEGENHEID
In totaal cre?ert ICL 4.400 nieuwe banen in de komende drie jaar, verdeeld over de landen zijn dat er: 300 in Denemarken; 500 in Duitsland; 1000 in Engeland; 500 in Finland; 300 in Frankrijk; 200 in Ierland; 300 in Nederland; 300 in Noorwegen; 300 in Zweden en 700 in de VS.

HET ICL CONCERN
ICL is een wereldwijd opererende IT-dienstverlener. Het bedrijf ontwerpt, bouwt en levert informatiesystemen en -diensten voor klanten in de sectoren retail, financi?le dienstverlening, overheid, travel en telecom, nutsbedrijven en distributie/logistiek. Het bedrijf is actief in meer dan veertig landen en heeft meer dan 22.000 werknemers.
ICL is gegroeid van computerfabrikant tot een veelzijdige organisatie die in staat is om de zakelijke prestaties en het concurrentievermogen te verhogen door diensten die zijn gericht op electronic business, bedrijfsbrede applicaties, alsmede de implementatie en outsourcing van IT-infrastructuren. De jaaromzet van het concern was in de 12 maanden tot 31 maart 1999 ruim 9 miljard gulden en de winst meer dan 200 miljoen. Het hoofdkantoor van ICL, een volledige dochter van Fujitsu, bevindt zich in Londen en het bedrijf streeft naar een notering op de London Stock Exchange in 2000.

VOOR VERDERE INFORMATIE (

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie