Elizabeth Echols op Nationaal Electronic Commerce Congres

Datum nieuwsfeit: 17-11-1999

Elizabeth Echols, executive director van de
White House Electronic Commerce Working Group
spreekt op het Nationaal Electronic Commerce Congres

Geachte redactie,

Hierbij hebben wij het genoegen u te melden dat het Witte Huis ons verzoek heeft gehonoreerd om een expert af te vaardigen naar het Nationaal Electronic Commerce Congres: Elizabeth B. Echols van de White House Electronic Commerce Working Group. Als executive director is zij verantwoordelijk voor de implementatie van het wereldberoemde electronic highway-beleid van Bill Clinton en Al Gore.
Elizabeth Echols kwam in 1994 op het Witte Huis. Daarvoor was ze werkzaam in de advocatuur en bekleedde ze internationale functies in het bankwezen. Bij de Amerikaanse overheid werd ze senior adviseur van de Secretary of Commerce. Vorig jaar was ze vice-voorzitter van de Amerikaanse delegatie op de internationale telecommunicatie conferentie van de Verenigde Naties. In 1997 had ze een leidende rol tijdens de eerste Amerikaans-Chinese topconferentie over telecommunicatie. Het jaar daarvoor ontving ze een onderscheiding voor de manier waarop ze leiding gaf aan de Amerikaanse delegatie op een ministeriële conferentie over de informatiemaatschappij, waar ministers uit 40 landen aan deelnamen.

De voornaamste doelen van het beleid dat ze nu moet implementeren, zijn:
- snelle internetverbindingen voor alle Amerikanen.
- effectief beschermen van consumenten in on line-aangelegenheden.
- promoten van een wereldwijd raamwerk voor electronic commerce. Vooral de laatste twee punten sluiten naadloos aan op de congresthema’s. Zoals we onlangs aan u schreven, is Nederland er in geslaagd een raamwerk voor een gedragscode voor elektronisch zakendoen tot stand te brengen. Vlak voor Elizabeth Echols het woord krijgt, zal minister Annemarie Jorritsma van Economische Zaken dat model introduceren. Het ‘Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen’ is ontwikkeld door ECP•NL. Inmiddels heeft ECP•NL het model al gepresenteerd aan de Europese Commissie, de Verenigde Naties en de OESO. Steeds waren de reacties positief. De OESO neemt het Nederlandse model als een uitgangspunt voor een internationaal onderzoek naar zelfregulering van elektronisch zakendoen.

Het congresdeel met de minister en E. Echols is op woensdag 17 november, 14.00 u. in het CongresCentrum Den Haag. Dan spreken bovendien:
- Åke Nilson van de International Chamber of Commerce.
- Prof. mr. Rob van Esch, voorzitter begeleidingsgroep ‘Code of Conduct’ van ECP•NL, (tevens afdelingsdirecteur Juridische Zaken van Rabobank Nederland).

- Felix Cohen, directeur van de Consumentenbond.

Net als vorig jaar, nodigen wij u van harte uit om het Nationaal Electronic Commerce Congres bij te wonen, op 17 & 18 november (9 - 18 uur) in het CongresCentrum Den Haag.
Het actuele congresprogramma is te vinden op www.ecp.nl/congres99. Honderden bezoekers hebben zich inmiddels aangemeld. Exposanten tonen de nieuwste mogelijkheden op de aanpalende Expo.

ECP•NL is het kennis- en coördinatiecentrum voor elektronisch zakendoen. De deelnemers van deze onafhankelijke stichting zijn bedrijven, overheid(sachtigen), koepelorganisaties en onderwijsinstellingen. Het aantal deelnemers groeit snel en bedraagt nu ongeveer 175; de actuele lijst staat op www.ecp.nl/organisatie
Meer informatie over ECP•NL is te vinden op www.ecp.nl en telefonisch bij ondergetekenden.

Met vriendelijke groet,
Joyce Roel, hoofd public relations ECP•NL, telefoon (070) 419 03 09 Jurjen de Jong, persvoorlichter ECP•NL, telefoon (020) 641 39 37

PS: Wij verstuurden al eerder een persbericht over dit congres, met name over de rol van minister Jorritsma, over het model voor een gedragscode en over het WebTrader-keurmerk van de Consumentenbond. Mocht u dat bericht niet ontvangen hebben, neemt u dan even contact op.

trefwoord: e-commerce