Inbreng GroenLinks Purmerend in begrotingsraad

Datum nieuwsfeit: 18-11-1999

Korte weergave van de inbreng van GroenLinks in de begrotingsraad van 18-11-1999

1. De collegepartijen staan te weinig open voor meningen van andere fracties.

2. Het personeelsbestand voldoet bij lange na niet aan de richtlijnen van de wet SAMEN

3. B&W voert raadsbesluit inzake verwijderen van parkeerplaatsen uit de straten van de binnenstad niet uit.

4. Leg het evenemententerrein niet aan in de Purmer maar leg het alsnog aan in de nabijheid van rijksweg 7 in Weidevenne.

5. Er moet een rechtspositieregeling komen voor vrijwilligers binnen instellingen.

6. De speeltuin in de Purmer is nodig. B & W moet gaan praten met de inititatiefnemers

7. De mening van de andere fracties werd gepeild om te zien of er draagvlak was voor het uitkeren van iets extra's aan de mensen die onder het armoedebeleid vallen. Bijvoorbeeld een millenniumsnip.

8. Er moet beter inzicht komen in de wijze waarop de sociale dienst mensen begeleidt die in fase 4 ingedeeld zijn. (mensen met weinig kans op de arbeidsmarkt)

9. De stichting Wherelant en de stichting de Verbeelding moeten meer subsidie krijgen.

10. De gemeentereiniging moet de plantsoenen en straten vrijhouden van hondenpoep. De rekening van de kosten die hiervoor gemaakt moeten worden, moet worden neergelegd bij de hondenbezitters.

11. De gemeente moet het goede voorbeeld geven en voor een deel natuurstroom nemen.

12. Er moet uniforme regelgeving komen voor de woonruimteverdeling binnen het ROA-gebied.

De raadsvergadering onderstreepte de mening van GroenLinks over het college en de collegepartijen. Het overgrote deel van voorstellen en ideeen van zowel GroenLinks als de andere partijen werd, over het algemeen zonder debat, afgeschoten. Men ging wel akkoord met een verhoging van de subsidie aan de stichting Wherelant voor het uitbreiden van de uren van een vakkracht en er werd besloten dat de gemeente het voorbeeld zou geven inzake schone energieopwekking. Op welke wijze dit gebeurt is nog onderwerp van verdere studie en gesprek. Ook werd de toezegging gedaan dat B&W met de initiatiefnemers van de speeltuin gaan praten. Van meerdere kanten werd in de raad aangedrongen op spoed omdat deze zaak nu toch al heel lang loopt. Voor het geven van een extra uitkering bij het einde van hety millenium was geen meerderheid te vinden.