Omzet HP stijgt 10% na splitsing

Datum nieuwsfeit: 18-11-1999

OMZET HP STIJGT 10% NA SPLITSING

Amstelveen, 18 november 1999 - Hewlett-Packard Company realiseerde over het vierde kwartaal van fiscaal 1999 een omzetgroei van 10%. De omzet uit de niet afgesplitste activiteiten kwam uit op 11,4 miljard dollar tegenover 10,3 miljard in het laatste kwartaal van fiscaal 1998. De winst per aandeel kwam dit kwartaal uit op 75 dollarcent (1998: 72 dollarcent) voor aftrek van kosten met betrekking tot de afsplitsing van Agilent Technologies (2 dollarcent).

Over geheel fiscaal 1999 realiseerde HP een omzetstijging van zeven procent tot 42,4 miljard dollar. De nettowinst steeg met 16 procent van 2,7 miljard dollar in fiscaal 1998 tot 3,1 miljard dollar in fiscaal 1999.

Agilent Technologies meldde over het kwartaal dat op 31 oktober eindigde, een omzetgroei van 23 procent tot 2,4 miljard dollar. De nettowinst kwam in die periode uit op 146 miljoen dollar, tegenover een verlies van 51 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal van 1998.

In Nederland steeg de omzet met 10% tot 2,2 miljard gulden. Dit is de gecombineerde omzet van Hewlett-Packard en Agilent Technologies. Ook in Nederland is de splitsing doorgevoerd, waarbij de divisies op het gebied van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses onder de naam Agilent Technologies opereren.

Zie voor een compleet overzicht van de financiële informatie de HP Financial Online site op internet: www.hp.com/go/financials.

Informatie over Hewlett-Packard en het Y2K-programma is te vinden op: www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten. HP introduceert Agilent Technologies als een onafhankelijk bedrijf medio 2000. Agilent bestaat uit HP's organisatie voor de productie en verkoop van test-en-meetapparatuur, halfgeleiders, medische systemen en apparatuur voor chemische analyses. Agilent is marktleider in verschillende marktsegmenten

HP heeft 83.200 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa 42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden. De omzet van Agilent Technologies in Nederland bedroeg in 1999 circa 175 miljoen gulden.

Noot voor redacties