Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

BMW onderstel: actieve veiligheid in de praktijk

Datum nieuwsfeit: 18-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Actieve veiligheid in de praktijk: het BMW onderstel

(18 November 1999)

PERSBERICHT:

Het beste ongeval, is het ongeval dat nooit plaatsvindt. En de eerste én beste bescherming tegen een ongeval die een autofabrikant de bestuurder maar kan bieden is de actieve veiligheid van de auto. Daar kun je nooit genoeg van hebben.

BMW streeft al tientallen jaren bewust het principe van 'actieve veiligheid' na. De prestaties en de handelbaarheid van BMW's zijn er niet alleen voor het pure rijplezier van de bestuurder, maar spelen ook een zeer belangrijke rol bij de actieve veiligheid van de auto. Zo betekent een snelle acceleratie korte inhaalafstanden, zodat de bestuurder zich weer vlot tussen het overige verkeer kan voegen. In elke generatie automobielen hebben de wielophanging en de remmen van de respectievelijke BMW modellen de toon gezet. Succes in de autosport bevestigt de kwaliteit van deze twee pijlers van actieve veiligheid onder extreme condities; de successen van de op productiemodellen gebaseerde BMW toerwagens (van de 328 tot de M3) spreken in dit opzicht voor zich.

Alle BMW modellen - 3-, 5- en 7-serie, Z3, X5 en Z8 - zijn zo ontworpen en gebouwd om de bestuurder het juiste rijgevoel te geven en om hem de mogelijkheid te bieden om snel en trefzeker op onverwachte omstandigheden te reageren. De sleutel tot dat succes is dat zelfs in uitzonderlijke situaties de auto zich op dezelfde wijze gedraagt, als de bestuurder gewend is op basis van het normale rijgedrag.

De actieve veiligheid van BMW is een eigenschap die voelbaar is. De componenten van het onderstel zijn zo ontworpen om als het ware de menselijke zintuigen tot aan het wegdek te verlengen. De stuurbekrachtiging reduceert bijvoorbeeld de benodigde stuurkracht tot een comfortabel niveau, maar geeft nog steeds een goed 'gevoel' van de grip van de wielen op de weg en de snelheid die verantwoord is in bochten. Dit wordt nog verder versterkt met de snelheidsafhankelijke Servotronic stuurbekrachtiging, die de mate van bekrachtiging reduceert met het toenemen van de snelheid, waardoor grip en stuurgevoel nog verder toenemen.

Een van de uitgangspunten bij de ontwikkeling van een nieuwe BMW is om het gewicht - en de belasting - van de auto zo evenwichtig mogelijk over de beide assen te verdelen. Het resultaat is een neutrale handling en rijgedrag tot aan het grensbereik. De perfecte interactie tussen de zeer stijve carrosserie en de assen met hun gedefinieerde kinematische configuratie spelen hierbij een beslissende rol. Het is immers de combinatie van deze twee factoren die een auto zijn stabi-liteit geeft.

Dat is dan ook de reden waarom de BMW 3-serie is uitgerust met de zogenoemde Z-as. Deze garandeert absolute stabiliteit bij rechtuitrijden en dezelfde koersvastheid in bochten. Vanaf de 5-serie beschikken BMW's over een Integraal-achteras, met een elastokinematische configuratie om dwarskrachten beter te kunnen geleiden. Dit principe combineert alle know-how van BMW's onderstelspecialisten; een actief stuureffect van de achteras beperkt het risico onder alle omstandigheden. In een snelle bocht moeten de achterwielen bijvoorbeeld iets meesturen met de voorwielen. Dat is dan ook precies wat ze doen: de specifieke geometrie van de langs-en dwarsdragers in de wielophanging en de gericht elasticiteit van hun draaipunten werkt harmonieus samen om de achterwielen een sturend effect te geven dat van te voren precies is berekend.

Het resultaat: een toonaangevend én veilig rijgedrag.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie