Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe sportwagen: de Bugatti 18/4 Veyron

Datum nieuwsfeit: 18-11-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Bugatti 18/4 Veyron

(18 November 1999)

PERSBERICHT:

Op de Tokyo Motor Show heeft het Volkswagenconcern een nieuwe interpretatie van een Bugatti sportwagen gepresenteerd. Het studiemodel Bugatti EB 18/4 'Veyron' vertoont een duidelijke verwantschap met de onlangs op de IAA te Frankfurt getoonde Bugatti EB 18/3 'Chiron' Het is het concept van een moderne supersportwagen, waarvan het markante design een compromisloze afspiegeling is van de geavanceerde technologie van het 18-cilinder middenmotorconcept.

De traditie van de succesvolle race- en sportwagens van Bugatti blijkt ook bij de EB 18/4 'Veyron' uit de naam. Dit actuele studiemodel herinnert aan de voormalige Bugatti-coureur Pierre Veyron. Deze Fransman behaalde talrijke overwinningen voor het prestigemerk uit de Elzas; een carrière die werd bekroond met een overwinning bij de 24-Uursrace van Le Mans in 1939.

De Bugatti EB 18/4 'Veyron' valt op door zijn buitengewoon dynamische vormgeving. Het team van Hartmut Warkuss, hoofd van het 'Center of Excellence Design' van Volkswagen, is erin geslaagd om de traditionele waarden van Bugatti opnieuw te interpreteren en een sportwagen te ontwerpen, waarvan het hoge prestatiepotentieel al op het eerste gezicht wordt geaccentueerd. Tegelijkertijd hebben de ontwerpers hun invoelingsvermogen in de essentie van het merk Bugatti duidelijk bewezen. Hartmut Warkuss vond het een eer, maar ook een bijzonder zware uitdaging, om de mythe van het merk Bugatti opnieuw te interpreteren.

De EB 18/4 'Veyron' is van alle moderne Bugatti-modellen beslist het stoutmoedigste concept. Zijn sportieve, geavanceerde design is een intentieverklaring voor de toekomst van het merk.

De styling van de 4380 millimeter lange en 1206 millimeter 'lage' sportwagen wordt bepaald door zijn ronduit wulpse vormen, die de dynamiek van de carrosserievorm vanuit elk perspectief opnieuw accentueren. Zijn afwerking in drie kleuren slaat een stilistische brug tussen de historie en de toekomst van dit merk vol traditie. De korte overhangen van de carrosserie en de uitgesproken rondingen versterken de gespierde uitstraling van dit studiemodel.

Dit wordt nog eens bevestigd door de techniek van de EB 18/4 'Veyron'. De Bugatti wordt aangedreven door een 408 kW / 555 pk sterke 18-cilindermotor; deze is als middenmotor voor de achteras geplaatst. De 6,3 liter grote, direct ingespoten benzinemotor demonstreert ook op optische wijze zijn innovatieve bouwwijze uit drie cilinderrijen van elk zes cilinders.
De 18-cilinder ligt vrij en is direct achter de beide stoelen geplaatst; hij wordt bekroond door twee markante, zilverkleurige inlaatspruitstukken. Deze plaatsen een opmerkelijk accent, terwijl de dubbele ronde achterlichten aan weerszijden de EB 18/4 'Veyron' een klassieke sportwagen-uitstraling geven.

De bijzondere klasse van de Bugatti EB 18/4 'Veyron' zet zich ook in het interieur voort. Hier gaan sportieve en luxueuze elementen smaakvol samen. De vormgeving en de plaatsing van alle bedieningselementen herinneren daarbij in hun hoge technische en optische precisie aan historische Bugatti-racewagens.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie