VU en Cap Gemini congres: ICT Architecture'99 in the Benelux

Datum nieuwsfeit: 18-11-1999
Cap Gemini

ICT Architecture'99: bouwen aan de toekomst

Kopstukken uit internationale academische wereld en ICT-bedrijven bijeen

Op 18 en 19 november organiseren de Vrije Universiteit Amsterdam en Cap Gemini Nederland B.V. het congres ICT Architecture in the Benelux 1999. Hier komen de academische wereld en organisaties en bedrijven die intensief met ICT bezig zijn samen om te praten over de huidige stand van zaken en de toekomst van ICT-architectuur. Op dit gebied zijn tal van onderwerpen te onderscheiden die nu (nog) niet voldoende op elkaar zijn afgestemd, zoals software, de architectuur van productielijnen, informatie en zakelijke aspecten. ICT Architecture'99 is het eerste congres dat op inter-nationaal niveau de kopstukken uit de universitaire wereld en het ICT-bedrijfsleven bijeenbrengt.

Spreker is onder meer informatie-architect Jaap van Rees die tien stellingen over architectuur presenteert. Een van stellingen luidt dat het in de informatietechnologie eigenlijk niet gaat om de term 'architectuur', maar om de erkenning van de onafhankelijke rol van de ICT-architect daarin. "Wanneer die rol wordt erkend, zal dat de verhouding tussen opdrachtgever, architect en bouwer een stuk evenwichtiger maken. Bovendien creëert dit de mogelijkheid voor de bouwer om alle energie te steken in het ontwikkelen van een foutloze en efficiënte software, die de technische kant realiseert van wat de architect heeft ontworpen."

Ook poneert Van Rees tijdens het congres de stelling dat ook in de ICT-wereld een onderscheid gemaakt moet worden tussen architectuur principes en constructieprincipes. "Dit onderscheid bestaat ook in de bouwwereld. Constructieprincipes zijn de regels voor goed vakmanschap, die de functionele en technische kwaliteit van software moeten garanderen."

Prof. Dr. Daan Rijsenbrij, werkzaam als bijzonder hoogleraar bedrijfsinformatica bij de VU en als corporate scientific officer bij Cap Gemini Nederland B.V., verzorgt de introductie bij aanvang van het congres. Hij doet de aanwezigen beseffen dat de ICT-revolutie die momenteel woedt een ontwikkeling van enorm formaat is, met een ongekende impact op de hele maatschappij. "Binnen honderd jaar, tussen 1950 en 2050, ontwikkelde en ontwikkelt onze wereld zich in een ingrijpend tempo van eenvoudig computergebruik tot een volledige ICT-enabled omgeving", stelt Rijsenbrij vast. Volgens Rijsenbrij is een duidelijke ICT-architectuur broodnodig om orde te scheppen in de chaos die deze ontwikkeling dreigt te veroorzaken.

Rijsenbrij: "We houden ons nu bezig met problemen als de invoering van de euro en het millenniumprobleem. Maar dit zijn niet de issues waar het werkelijk om gaat. Er zijn andere problemen die om een grondige, structurele oplossing vragen. Ik denk bijvoorbeeld aan de betrouwbaarheid en de complexiteit van systemen, waar we in toenemende mate afhankelijk van zijn. Ik denk ook aan de beveiliging van de systemen die deel uitmaken van grotere netwerken. Dan zijn er ook de 'oude' legacy-systemen, die nog bij veel organisaties draaien, maar die de flexibiliteit missen om snel op nieuwe ontwikkelingen te kunnen inspelen. De informatietechnologie in de toekomst vraagt om een veel grondigere benadering dan we tot nu toe gewend zijn als het gaat om het ontwerpen en implementeren van informatiesystemen en -structuren."

Sprekers uit binnen- en buitenland behandelen tijdens ICT-Architecture'99 verschillende aspecten van informatietechnologie en Architectuur in clusters. Het congres wordt gehouden in de Meervaart in Amsterdam.

Onder leiding van Prof. Dr. Hans van Vliet, hoogleraar aan de faculteit exacte wetenschappen aan de VU, vindt er op vrijdagmiddag van 14.00 tot 15.30 uur een discussie plaats over wat de échte issues zijn inzake de ICT-Architectuur, zoals die na twee dagen praten over het onderwerp uit de discussies gebleken zijn.

Achtergronden over het congres ICT Architecture in the Benelux 1999 zijn te vinden op www.cs.vu.nl/~hansdb/ict-architecture.

Cap Gemini Nederland B.V. Bart Sikking
(bart.sikking@capgemini.nl)

Vrije Universiteit Amsterdam Barbara Verhallen
(bf.verhallen@dienst.vu.nl)

© Cap Gemini Nederland B.V.