LMV'99: Directeur ANWB reikt Awards uit aan Shell en Fokker

Datum nieuwsfeit: 18-11-1999

VMNL

LMV'99: Directeur ANWB reikt Awards uit aan Shell en Fokker

Tijdens de zesde Landelijke Meeting Vervoercoördinatoren (LMV'99) in Rotterdam, zijn in de Laurenskerk door ANWB directeur G. van Woerkom, de Vervoermanagent Awards 1999 uitgereikt aan Fokker Services/Fokker Elmo (categorie resultaten) en Shell Nederland Verkoopmaatschappij (categorie initiatieven).
De LMV'99 vond plaats op drie locaties in Rotterdam. Centraal stond het thema 'Mobiliteit moderniseert'. De aftrap vond plaats in het World Trade Center. Een boot en de Laurenskerk vormden de andere twee plaatsen van handeling. Koos Postema fungeerde gedurende de dag als gids door Rotterdam. De bijeenkomst was met een opkomst van zo'n 350 personen een groot succes.

VMNL is de vereniging van en voor vervoermanagers, instanties en bedrijven die zich bezighouden met mobiliteitsvraagstukken. Binnen bedrijven en instellingen bestuderen vervoercoördinatoren de bedrijfspecifieke benadering van het woonwerk- en zakelijk verkeer met als doel efficiënte oplossingen te introduceren die bijdragen aan het terugdringen van het onnodig autogebruik.

Vervoermanagement, tegenwoordig ook mobiliteitsmanagement genoemd, speelt in toenemende mate een rol in de beslissingsprocedures inzake mobiliteitsvraagstukken binnen bedrijven, instellingen en overheden. Onze milieu- en fileproblematiek vraagt hierom. Vervoermanagement Nederland (VMNL) onderstreept met de organisatie van de LMV het belang van vervoermanagement in de praktijk en stelt haar leden in de gelegenheid vakgenoten te ontmoeten, vakkennis uit te wisselen en op de hoogte te blijven van innovatieve vormen van vervoer.

Zes bedrijven waren genomineerd voor de Vervoermanagement Awards 1999:

Categorie 'initiatieven':
Holec Holland in Hengelo
Regio Ijssel Vecht in Zwolle
Shell Nederland Verkoopmaatschappij in Rotterdam

Categorie 'resultaten':
Fokker Services en Fokker Elmo in Woensdrecht
Hogeschool Limburg in Heerlen
Otto in Tilburg

ANWB directeur Van Woerkom maakte namens de jury de winnaars bekend: Shell Nederland Verkoopmaatschappij en Fokker Services en Fokker Elmo.

De motivatie van de jury voor deze keuze luidt als volgt:

Shell Nederland Verkoopmaatschappij heeft in het verleden al vervoermanagementmaatregelen genomen, maar zij heeft de verhuizing vanuit het centrum van Rotterdam naar een bedrijventerrein aan de A16 aangegrepen om een nieuwe impuls te geven aan vervoermanagement. Daarbij zijn fietsen, carpoolen en openbaar vervoer sterk gepromoot. Bij het openbaar vervoer o.a. door de revolutionaire Park Shuttle, de onbemande verbinding tussen het metrostation en de bedrijven. Shell heeft ook het 'andere werken' geïntroduceerd. Dat betekend open werkplekken maar ook minder werkplekken dan personeel en daarmee samenhangend een sterke stimulering tot telewerken. Shell laat hiermee zien dat vervoermanagement een langdurig proces is, dat regelmatig nieuwe impulsen nodig heeft en niet een eenmalige maatregel. Daarmee is Shell Nederland Verkoopmaatschappij een voorbeeld voor andere bedrijven en instellingen.

Fokker is er in geslaagd om het autosolisme op haar vestigingen terug te dringen naar 35%. En dat terwijl het bedrijf op een krappe arbeidsmarkt opereert en is gevestigd buiten de bebouwde kom van het dorp in een provincie met een slechte openbaar vervoer-ontsluiting terwijl het wel prima per auto bereikbaar is. Naast 24% fietsers en 7% carpoolers is vooral het percentage vanpoolers met 32% opzienbarend. De jury is met name hiervan onder de indruk. Temeer daar dit alternatief in Nederland nog nauwelijks wordt toegepast en subsidieregelingen of fiscale voordelen voor vanpools nog niet zijn gerealiseerd. De jury beseft dat een deel van de vanpool-pasagiers vroeger in het traditionele bedrijfsvervoer zat, een vervoerswijze die op zijn retour is. De jury prijst Fokker dat zij dit busvervoer niet zomaar heeft afgeschaft, maar hiervoor een volwaardig, flexibel en luxe alternatief biedt: de vanpool. En met resultaat!

De Landelijke Meeting Vervoercoördinatoren 1999 werd mede mogelijk gemaakt door: het Ministerie van Verkeer en Waterstaat Directoraat Generaal Personenvervoer, Rijkswaterstaat Directie Zuid-Holland, conneXXion, Stichting voor Gedeeld Autogebruik, Axus Nederland, Carpool Testproject en Fileplan Regio Rotterdam.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties