Arbeidsmobiliteit in de horeca neemt toe

Persbericht VP-21 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Arbeidsmarktonderzoek Bedrijfschap
Arbeidsmobiliteit in de horeca neemt toe

Horecawerknemers wisselen steeds vaker van baan. Werkte in 1997 nog 14% van de werknemers het jaar daarvoor bij een ander horecabedrijf, in 1998 is dat percentage gestegen tot 19%. Daarmee zet de trend van een toenemende arbeidsmobiliteit door: in 1994 werkte slechts 9% van de werknemers het jaar daarvoor in een ander horecabedrijf, in 1995 11%. Dat blijkt uit arbeids-marktonderzoek van het bedrijfschap Horeca en Catering. Vooral werknemers met een horeca-beroeps-opleiding op MBO- of HBO-niveau hebben in 1998 de volgende stap in hun carrière gezet.

In de hotel- en restaurantsector is de doorstroom van werknemers het grootste geweest: 21% van de werknemers werkte een jaar eerder nog in een ander horecabedrijf. De cafésector slaagt er het beste in zijn medewerkers aan zich te binden: 64% van de werknemers was ook al een jaar eerder werkzaam in hetzelfde bedrijf. Het Bedrijfschap schrijft deze ontwikkeling toe aan de noodzaak voor vakmensen om hun vakbekwaamheid verder te ontwikkelen door in verschillende horecabedrijven ervaring op te doen. Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het voor de werknemers bovendien eenvoudiger geworden om van bedrijf te wisselen.

Van alle 265.000 werknemers in de horeca is 22% in 1998 nieuw binnengekomen in de bedrijfstak. Drie kwart van hen is jonger dan 23 jaar. Vooral in de fastfoodsector zijn relatief veel nieuwe mensen komen werken: bijna één op de drie werknemers in deze sector was in 1998 nieuw.

Van alle werknemers die in 1997 in de bedrijfstak werkten, heeft 15% een jaar later de bedrijfstak verlaten. Dat waren voornamelijk jeugdige niet-beroepsopgeleide werknemers; de uitstroom onder beroepsopgeleiden bedroeg slechts 2%.